De eerste dag lesgeven. - Reisverslag uit Groblersdal, Zuid-Afrika van Naomi Ernst - WaarBenJij.nu De eerste dag lesgeven. - Reisverslag uit Groblersdal, Zuid-Afrika van Naomi Ernst - WaarBenJij.nu

De eerste dag lesgeven.

Blijf op de hoogte en volg Naomi

15 April 2015 | Zuid-Afrika, Groblersdal

Vandaag was het de eerste dag om dan eigenlijk les te gaan geven! Gisteren hebben Marieke en ik de les goed voorbereid en ik was erg enthousiast! Ik was heel benieuwd hoe het zou gaan en wat de leerlingen en leraren ervan zouden vinden.

Eigenlijk wilde we vanmorgen om kwart over 7 vertrekken, zodat we er om kwart voor 8 zouden zijn. Helaas, lukte dit niet helemaal. Vroeg opstaan blijft nog een beetje een probleem haha! We kwamen iets voor 8 op de school aan waren gelukkig nog wel op tijd om nog een stuk van de opening te zien.
Dit leek heel veel op wat ik in Malawi al had gezien. De leerlingen staan allemaal in een rijen achter elkaar per Grade. Ze zingen een aantal liedjes en bidden allemaal tegelijk. Vervolgens zingen ze 'We march in a line of God'. Terwijl ze dit zingen, lopen ze per Grade naar hun lokaal.

We begonnen bij Grade 3. In deze klas krijgen ze elke dag een half uur Engels. Wij gaven een les over verschillende voertuigen. Elke leerling kreeg een kaartje met een bepaald voertuig. We vertelde dat de kaartjes in mijn koffer hadden gezeten gedurende de reis en dat ze dus door elkaar geraakt waren. We vroegen of de leerlingen ons wilde helpen om ze weer te sorteren. En natuurlijk wilde ze ons helpen!
Vervolgens hebben we de verschillende voertuigen herhaald en daarna kregen alle kinderen opnieuw een kaartje met daarop een voertuig. Dit keer moesten ze elkaar gaan zoeken. Dus alle leerlingen met een auto moesten elkaar zoeken en bij elkaar gaan staan. En wat vonden ze het leuk. Er verschenen allemaal grote glimlachen op hun gezichtjes en ze waren razend enthousiast!

Na Grade 3 hebben we één klas van Grade 4 les gegeven. In Grade 4 krijgen ze één uur Engels per dag en wij gaven een les over dieren. We begonnen de les met de vraag welke dieren de leerlingen al wisten. Dit schreven we in een Mindmap. Vervolgens liet ik met Flashcards nog meer dieren zien en keken we of deze dieren al op het bord geschreven stonden. Vervolgens hebben we geprobeerd om het verschil tussen huisdieren en wilde dieren uit te leggen. Dit was voor veel leerlingen nog best lastig om te begrijpen. Daarna hebben de leerlingen in groepen memory gespeeld. Deze memory hadden we zelf gemaakt met allemaal verschillende dieren. Ze kenden dit spel nog niet en ik stond er van te kijken hoe snel ze het spel begrepen! De leerlingen vonden dit erg leuk om te doen!!

Nadat we één les hadden gegeven was er de 'break'. De school heeft een pauze van half 11 tot half 12, zodat de kinderen kunnen eten en even kunnen rennen. Elke Grade krijgt eten. Vandaag was het rijst met bonen. Ik weet niet of dit elke dag hetzelfde is, maar ik denk eigenlijk van wel. Ik vind het erg goed dat er voor eten gezorgd word! Ik denk dat er anders veel kinderen zouden zijn die gewoon heel de dag niks te eten krijgen.

In de pauze kon ik eindelijk kennis maken met Ruth. Ze was niet ziek of naar Pretoria wat ons werd verteld. Ze was gewoon in Elandsdoorn aanwezig! Ruth heeft met de directeur van de basisschool gesproken en ondertussen zijn Marieke en ik naar de Chill Hub gereden. Daar zagen we Ruth weer en hebben we overlegd over hoe en wat we het allemaal gaan doen. Daar is nu het volgende uit gekomen:

Maandag, dinsdag en woensdag gaan we van 8.00 t/m 14.00 uur Engelse lessen geven op de basisschool in Grade 3 en 4.
Dinsdag, woensdag en donderdag gaan we van 14.30 t/m 17.00 uur lessen verzorgen op de naschoolse opvang, The Chill Hub. Ook kunnen we daar de leerlingen helpen met hun huiswerk. Hoe dit er verder precies uit gaat zien is nog niet helemaal duidelijk. Morgen gaan we er weer heen en dan kijken we verder.

Over twee weken gaan met Ruth naar een 'Kindergarden'. Dat is een kinderdagverblijf waar we misschien kunnen gaan helpen en activiteiten kunnen organiseren. Dit leek ons erg leuk en we hopen dat we dit er nog bij kunnen doen!

Om half 12 was het weer tijd om les te gaan geven aan de andere twee groepen van Grade 4. Deze lessen gingen goed, alleen je kon wel merken dat de leerlingen ons aan het uittesten waren. Er waren geen leraren aanwezig, dus sommige werden wat mondiger. Voor maandag hebben we gevraagd of er toch een leerkracht bij wil zijn. Niet alleen omdat de leerlingen dan wat beter luisteren, maar ook omdat het voor sommige leerlingen nog lastig is om ons te begrijpen en de leerkracht zou het dan kunnen vertalen.

Na het lesgeven zijn we boodschappen gaan doen en hebben we verder lekker rustig aan gedaan. Vanavond komen er een aantal Nederlandse meiden hier een filmpje kijken. Dus dat zal vast wel weer gezellig worden!

• 15 April 2015 - 18:32

Nettie:

Hallo Juf
    Ben erg blij te lezen dat je een leuke dag hebt gehad voor de klas vandaag.
    Jullie hebben wel een druk programma,en laten er geen gras over groeien. top.
    Dat gaat goed komen, ik kan me voorstellen dat ze jullie gaan uitproberen, wat zou je zelf doen, haha....

De foto`s wat een lieve gezichtjes, hoeveel kinderen zitten er in een klas ongeveer?

Ik hoop dat the Chill Hub, ook leuk is morgen succes daar.

Knuffel van Mama en Mila

• 15 April 2015 - 19:26

Oma.:

Hoi,Naomi en Marieke.
    ja dat is wel pittig ,er zitten best veel kinderen in een klas.
    maar ze doen wel lekker mee ,met de werkjes,dat is toch heel leuk.
    de foto,s waren ook leuk .allemaal de zelfde kleertjes,als ik het goed gezien heb.
    wat zijn het toch mooie kinderen,
    ik wens jullie morgen veel succes,
    en ik hoop dat het net zo leuk is als vandaag.
    kus Oma doeg.

• 15 April 2015 - 20:11

Eveline Mertens:

hallo Naomi,
    Wat een leuke eerste dag op school,jullie
    zijn goed bezig samen .We houden je in
    de gaten, ga zo door .gr uit Breda jack en eveline

• 15 April 2015 - 21:15

Guillaume:

Jullie gaan je niet vervelen zo te zien ;)
    groetjes, papa

• 15 April 2015 - 22:40

Zoë:

Fijn dat je het op deze stage nu zo naar je zin hebt en dat de kinderen het zo naar hun zin hebben gehad! En bedankt dat je het zonnetje hebt gestuurd, heb vanavond lekker zitten "braaien", zoals jullie dat daar volgens mij zeggen. Ik ga zo maar eens richting bed, want vroeg opstaan is niet alleen voor jullie een probleem ;) xxx

• 16 April 2015 - 11:23

Jarka:

Wat een leuk schooltje! en wat een lieve kindjes.. Nu al zin om een dagje met jullie mee te gaan!
    Ben blij dat jullie het zo naar jullie zin hebben!
    Leuke manier van lesgeven met de memory, maar het verzinnen van leuke dingen is voor jullie niet zo moeilijk.
    Ik ga nu weer verder leren voor mijn herkansing.. dit ga ik vanmiddag lekker in het zonnetje doen!!

Tot het volgende verslag.
    xxxxxxx

• 16 April 2015 - 11:26

Jarka:

aaaaah die kindjes allemaal achter een tafeltje, ze vinden het helemaal geweldig!
    zoooo jaloers! :)
    xxx

• 16 April 2015 - 11:44

Rick:

Hallo Naomi,
    wat een super ervaringen gaan jullie op doen zeg en wat ziet het er allemaal fantastisch uit! Ben wel een beetje heel erg jaloers zeg maar! Echt super om ook al die filmpjes te zien!
    Geniet er verder van en maak er een super stage van!

xxx Rick

• 16 April 2015 - 13:09

Hanneke:

Wat leuk om te lezen dat je het erg naar je zin hebt op stage.
    Zo te zien aan de filmpjes vinden de kinderen et ook heel leuk dat jullie er zijn.
    Geniet er maar lekker van want de tijd vliegt als je het leuk hebt!
    Xx Hanneke

• 16 April 2015 - 17:56

Yentl:

Oee Naomi! Wat super leuk om dit te zien.
    Haha, ik zie ons nog zo staan met die sommetjes op papiertjes :D
    Geniet en maak er weer een geweldige ervaring van!
    x

• 18 April 2015 - 23:38

Tante Henny :

Hallo Naomi,
    ik heb vanavond je verslagen gelezen, eindelijk even tijd. In Afrika is tijd een heel ander begrip. Eigenlijk wel heerlijk!
    Voor ons als Nederlanders vaak moeilijk te begrijpen.
    Maar goed geknokt voor jezelf, chapeau! Je doel bereiken is het belangrijkste, dat zegt iets over je karakter eigenschappen.
    Mooie foto's, indrukwekkend je zo voor de klas te zien staan.
    Geniet ervan!!!!
    lieve groeten ook van Ome leo