Teaching English - Reisverslag uit Groblersdal, Zuid-Afrika van Naomi Ernst - WaarBenJij.nu Teaching English - Reisverslag uit Groblersdal, Zuid-Afrika van Naomi Ernst - WaarBenJij.nu

Teaching English

Blijf op de hoogte en volg Naomi

24 April 2015 | Zuid-Afrika, Groblersdal

Tijd voor weer een verslagje!

Dinsdag ochtend was het weer tijd om les te gaan geven op de basisschool.
Zoals elke ochtend starten we altijd met een grade 3. In welke groep we starten maakt eigenlijk nooit uit. Meestal kijken we welke groep al klaar is en dan beginnen we daar. Het is hier de gewoonste zaak van de wereld dat de kinderen 's ochtends het lokaal van binnen en buiten schoonmaken. Je ziet de kinderen op de grond zitten met een borstel en boenen als een gek de vloer. Andere kinderen gaan water halen bij een kraantje en er staan kinderen met zelf geïmproviseerde vegers de vloer te vegen.

De les die we in grade 3 gaven ging dit keer over de stad. Het ging er onder andere over wat voor gebouwen je daar kunt vinden en wanneer je naar een bepaald gebouw gaat. Dus bijvoorbeeld als je honger hebt, ga je naar de supermarkt om eten te kopen. We hebben deze les activerend gemaakt door alle kinderen een kaartje te geven met daarop een afbeelding wat je terug vindt in de stad. Dus bij een brandweer hoort een brandweerauto, vuur en een brandweerman. Wij vroegen dan vervolgens of de kinderen die een afbeelding hadden die te maken hadden met bijvoorbeeld de brandweer naar voren wilden komen. We bespraken waarom dit bij elkaar hoorde en daarna hebben we nog een opdracht uit een werkboek gemaakt.

Toen we alle grade 3 groepen hadden gehad, gingen we naar grade 4. In deze groep gaven we een les over voorzetsels, zoals op, onder, over enzovoort. Deze les hebben we activerend gemaakt door de kinderen ook echt de voorzetsels te laten uitvoeren. Dus wanneer wij zeiden: 'Op de tafel'. Dan gingen de kinderen op de tafel zitten. Dit vonden ze best raar om te doen, maar er verschenen een hoop sprankelende witte tandjes en je kon zien dat ze het echt geweldig vonden.

Tijdens deze les kwam er ineens een lerares binnen lopen. Ze vroeg of ze de les even mocht storen, omdat ze iets belangrijks aan de kinderen moest vragen. Dit vonden wij geen probleem en lieten haar even haar gang gaan. Ze vroeg de kinderen onder andere of ze nog schooluniformen nodig hadden. De leerlingen zeiden nee.. Vervolgens vroeg ze of er kinderen waren die geen ouders meer hadden of waarvan er één ouder niet meer is. De kinderen antwoorden weer met nee.. Als laatste vroeg ze of er kinderen zijn die nog id papieren nodig heeft. En ook hier was het weer nee..
Ik kreeg sterk de indruk dat de kinderen hier niet eerlijk over durfde te zijn. Ik denk dat als er een leerling op één van de vragen ja had gezegd, dat ze dan bang zijn om uitgelachen te worden.
Vooral de vraag over de ouders, lijkt me onwaarschijnlijk. Bij de Chill Hub hadden we maandag een introductie waarom we de kinderen de vraag stelde bij wie ze thuis woonden. En er waren best een aantal kinderen die geen ouders hadden of waarvan er één van de ouders was overleden. Daarom geloof ik niet dat in die grade 4 en niemand is die allebei zijn ouders nog heeft. Natuurlijk hoop ik voor de kinderen van wel, maarja..

Nadat de lerares deze vragen had verteld, ging ik met haar hierover in gesprek. Ze vertelde onder andere dat de uniformen worden gesponsord door de organisatie van Tempelman. De regering zorgt voor de schoolboeken. Daarnaast vertelde ze dat alle leraren, op de directrice naar, om 11 uur weg zouden gaan en er dus geen lessen meer worden gegeven. De volgende dag zouden ze met alle leraren naar Pretoria gaan om daar te staken of protesteren voor een gelijk salaris. Het blijkt dus dat niet alle leraren allemaal evenveel betaald krijgen.

Om 11 uur waren ook echt al de leraren weg en gingen de leerlingen buiten spelen. Wij zijn naar de Chill Hub gegaan en daar zaten al een aantal kinderen te wachten op de nieuwe les. Deze les zou eigenlijk pas om half 3 beginnen, maar omdat ze er toen al gelijk waren, besloten we de les maar gelijk te geven. We liepen naar het lokaaltje en er kwamen steeds meer en meer kinderen binnen druppelen. Uiteindelijk hadden we 38 kinderen!!!!! Wat een opkomst en wat een drukte!
We hebben in het begin weer een mindmap gedaan over 'bodyparts' en hebben vervolgens nog een potje memory gedaan waar ook de lichaamsdelen aan bod kwamen. Vervolgens zijn we maar naar buiten gegaan, want het was echt te vol in het lokaaltje. Buiten hebben we 'hoofd, schouders, knie en teen' en 'If you're happy and you know it' gedaan.

De kinderen vonden het ontzettend leuk en hopelijk zijn ze ook enthousiast genoeg om vaker naar de Chill Hub te komen!

's Avonds hadden we een braai bij de Nederlandse meiden. Eén van de meiden was jarig geweest en dat wilde ze graag vieren. Bij een braai is het hier de bedoeling dat je je eigen eten en drinken meeneemt en dat je dat dan gezellig samen gaat opeten. Het was erg gezellig!
Het vlees is hier heeeeeerlijk en ik moet zeggen dat de biertjes en wijntjes hier ook erg goed smaken!

• 24 April 2015 - 12:32

Nettie:

Hoi Naomi

Wij kunnen wel handveger en blik meebrengen haha...... nee hoor past niet in onze koffer.
    Leuk hoe je schrijft over witte tandjes teken van herkenning, dat ze het leuk vinden,
    wij vinden in Nederland zoveel dingen zooooooo normaal wat daar bij jullie niet normaal is.
    Gek om dat te ervaren, maar wel een leuk leermoment.

Ben trots op je hoe je het daar doet ga lekker door.
    Genoeg kinderen nu denk ik op de Chill Hub 38 kids, wie weet komen er nog meer.
    Ze vinden het te leuk denk ik.

XX mama