Weekend Pretoria - Reisverslag uit Groblersdal, Zuid-Afrika van Naomi Ernst - WaarBenJij.nu Weekend Pretoria - Reisverslag uit Groblersdal, Zuid-Afrika van Naomi Ernst - WaarBenJij.nu

Weekend Pretoria

Blijf op de hoogte en volg Naomi

26 April 2015 | Zuid-Afrika, Groblersdal

Dit weekend ben ik met Marieke naar Pretoria gegaan. Zaterdag ochtend zijn we rond 10.00 uur weg gereden en waren we rond 12.30 uur bij Ruth. Dit is de social worker van Elandsdoorn en in het weekend woont ze in Pretoria bij haar man en kinderen. Ze woont in een wijk met erg mooie huizen. We kwamen aanrijden en konden het natuurlijk niet gelijk vinden. Ik ben uit gestapt en ben een stukje verder gelopen. Ik zag een bordje met het nummer 20 en daar moesten we zijn. We riepen over het hek heen, maar er kwam niemand. Het hek was wel open dus we liepen maar een stukje naar binnen. Er kwam een hele oude labrador op ons aflopen. Gelukkig was het niet echt een waakhond. Althans dat dachten wij. Later bleek dus dat hij wel degelijk blaft en bijt als het echt nodig is. We zullen er wel betrouwbaar uit hebben gezien haha!

We hebben even moeten wachten, want Ruth was even weg. Toen ze na 10 minuutjes thuis kwam, hebben we samen een kopje koffie gedronken en liet ze onze kamer zien. Het was een heel klein kamertje met een twijfelaar, die ontzettend kraakte, waar Marieke en ik samen in moesten slapen. Dat zou nog leuk gaan worden..

Rond 14.00 uur zijn we naar de Nederlandse Ambassade gereden. Hier was namelijk een feest georganiseerd voor KINGSDAY! Super leuk!
We kwamen aanrijden en het kon eigenlijk niet missen. Het gebouw was helemaal oranje met een Nederlandse vlag. Er was een kindervrijmarkt en allerlei kraampjes met lekker eten met onder andere bitterballen, kroketten, poffertjes, hamburgers en saté. Daarnaast was er een dj en podium waar een Jazz band live muziek speelde.
We hebben lekker in het zonnetje gelegen en muziek geluisterd. Uiteraard werd er ook het Wilhelmus gezongen en kwamen ze rond met KAAS! Jammie jammie.

Op een gegeven moment kregen we toch wel honger en gingen we kip saté halen. We wilden dit graag zittend opeten en gingen bij een Nederlands stel aan het tafeltje zitten. Dit was een stel dat al 4 jaar door Afrika reist voor hun werk. Het was een journalist en fotograaf en door de jaren heen hadden ze al van alles gezien en mee gemaakt. De verhalen waren erg leuk om te horen en ze hadden nog leuke tips van dingen die we echt moeten doen als we nog in Afrika zijn!
Zo schijnt er echt een hele grote boom te zijn, waar ze een café hebben ingebouwd. Lijkt me erg leuk om eens een kijkje te nemen!

Eenmaal weer bij Ruth thuis zijn we eigenlijk gelijk het krakende bed in gedoken. Elke kleine beweging zorgde ervoor dat het bed aan alle kanten kraakte. Zo hard dat het hele huis er wakker van zou kunnen worden zeg maar.. Kortom, ik heb slecht geslapen.

Vanmorgen zijn we weer vroeg uit bed gegaan en hebben onder gezelschap van Ruth ontbeten. Ruth was speciaal voor ons niet naar de kerk gegaan, omdat ze dat ongezellig vond. Het is echt een schat van een vrouw! Ze had zelfs voor een appeltje, kiwi en soort van yoghurtje gezorgd, dat we vandaag konden eten als we onderweg honger zouden krijgen. Echt heel erg lief.

Na het ontbijt zijn we naar het Voortrekkersmonument gereden. Dit is ook in Pretoria. Dit is een monument dat de boeren herdenkt die door Afrika zijn getrokken en bij de 'slag van de Bloedrivier' om het leven zijn gekomen. Van ver weg was het een lelijk gebouw om te zien. 'Gewoon' een vierkant blok op de top van de heuvel. Van dichtbij vond ik het eigenlijk wel heel erg mooi. In het gebouw waren allemaal soort 3D schilderingen afgebeeld en je kon een stuk naar beneden kijken waar een graftombe lag. Je kon ook een heel stuk omhoog lopen en je had een schitterend uitzicht over Pretoria. We hebben nog even rond gesnuffeld en hebben helemaal beneden in een museum gekeken.

Vervolgens zijn we door gereden naar de Brooklyn Mall. Eigenlijk wilde we hier gaan shoppen, maar het was alweer lunchtijd, dus zijn we heeeeeeerlijk gaan lunchen. We hebben heel veel overheerlijke sushi op voor maar 10 euro p.p! Ongelooflijk! Dat was echt even genieten.

Met een volle maag zijn we naar de Union Building gereden. Dit is een heel groot gebouw van de regering. Aan de voorkant van dit gebouw was een heel mooi park met een reusachtig beeld van Nelson Mandela. Echt een schitterend gezicht. Hij staat namelijk met zijn handen in de lucht en kijkt uit over de stad. Erg mooi om te zien!

Hierna was het tijd om weer richting huis te gaan, want we wilden voor het donker thuis zijn. Net als op de heenweg, kwamen we langs veel wegwerkzaamheden. Op een gegeven moment moet je stoppen en staat er een bord dat het wachten wel 30 minuten (!) kan duren. Op de heenweg hebben we ongeveer een kwartier moeten wachten en terug gelukkig maar 5 minuten. Ze zijn zo'n 2 kilometer met de weg bezig en er is één rijbaan helemaal weg dus er kunnen om en om een aantal auto's doorrijden. Erg onhandig. Ik zou denken: maak de weg steeds per 200 meter, dat scheelt zoveel tijd met wachten. Ach, zo denken ze hier nou eenmaal niet!

Dus pa, ma en Jarka: heel veel succes met rijden komend weekend haha!!

Morgen zijn we een dagje vrij, want er is hier een feestdag. Morgen de lessen voorbereiden en maar is aan school werken!

Nu ga ik gezellig met Marieke en Sue een filmpje kijken!

dooooooeeeeeeeeii xxx

• 26 April 2015 - 21:01

Esther:

Wauw jullie zien wel veel fantastisch
    nog even en je ziet de rest van jullie gezin weer
    genieten maar groetjes rene en esther

• 26 April 2015 - 21:13

De Buurtjes:

Hoi Naomi.

Wat ben je toch aan het genieten in het mooie S.A. en wij genieten vooral van je verhalen die je met vele mensen deelt.
    Fijn dat je naar het voortrekkersmonument bent geweest. Heeft zeker veel indrukken op je gemaakt.
    Ook van Kingsday heb je genoten en wat is het dan heerlijk om mensen tegen te komen die je nog tips kunnen geven.

• 26 April 2015 - 21:13

De Buurtjes:

• 26 April 2015 - 21:14

• 26 April 2015 - 21:32

Peter En Corry:

sorry voor de dubbele berichtjes er ging wat mis

• 26 April 2015 - 21:40

Hoi Naomi:

Hoi Hoi

Misschien heb je wel het verkeerde beroep had je schrijfster moeten worden, neeeee hoor grapje.
    Je verhalen lezen erg leuk, jullie hebben e een tof weekend van gemaakt dat is zeker.
    Indruk wekkende foto met Nelson Mandela.
    Jullie hebben het wel getroffen met Ruth, ik hoop dat we met haar kunnen kennis maken.

Mama heeft de koffers al open liggen steeds wat spullen erin, wij kunnen nu af gaan tellen,
    over 5 dagen zijn we weg......

Groetjes uit Breda, Mama.

• 26 April 2015 - 21:41

Hoi Naomi:

Hoi Hoi

Indruk wekkende foto met Nelson Mandela.

over 5 dagen zijn we weg......

Groetjes uit Breda, Mama.

• 27 April 2015 - 17:40

Joop/schoonopa:

Beste Naomi en marieke,
    ongelooflijk wat jullie zien en genieten. Geweldig. Als ik jullie was zocht ik daar, net als de fotograaf aan jullie tafeltje, een baan voor een langere tijd. ook goed zijn voor de kindertjes daar, want als ik alles goed lees, dan doen jullie daar beslist goed werk.
    Ja, en dan jullie uitstap afgelopen zondag naar Pretoria, volgens mij de stad van de boeren en dan dat museum.Prachtig. Nu Naomi, de komst van je ouders en zus zit er al snel aan te komen, dus
    weer iets om naar uit te zien.
    Ik blijf genieten van je verslagen, prima van opzet!
    All the best and greetings van je schoonopa.

• 27 April 2015 - 22:09

Oma.:

hoi Naomi.
    ja je hebt weer heel wat gezien .
    mooie gebouwen museum,s
    het lijkt allemaal mozaiek wat je ziet in die panden ,
    waar jullie binnen zijn geweest prachtig.
    en dat beeld van Nelson Mandela,
    ja dat lijkt me ook wel indrukwekkend om te zien .
    het lijkt zo dat jullie samen een heel mooi weekend hebben gehad.
    mooi toch, dat kunnen ze je niet meer afnemen.
    en het is ook heel fijn dat jullie met Ruth een goed contact hebben,
    en het slapen was iets minder,maar je moet alles een keertje meemaken.
    jullie zijn er toch niet door heen gezakt.he ha,ha,
    al bij al, vind ik het fijn dat jullie het daar naar jullie zin hebben.
    Als je Papa, en Mamma en Jarka er zijn .zullen ze zeker genieten.
    ik bedank je nog voor de leuke verhalen.
    want die zijn steen goed.
    en kijk er gewoon naar uit,zo leuk vind ik het.
    ik doe jullie de groetjes en kus Oma,
    doeg.

• 28 April 2015 - 11:19

Guillaume:

Dag Naomi,
    Je hebt ons goed voorbereid hoor. Ik zal oppassen voor de hobbels in de weg en de snelheidscontroles ;)
    We komen d'r aan. Ik zie erg uit naar onze eerste ontmoeting met de leeuwen ;)
    groetjes, papa

• 28 April 2015 - 13:45

Jarka:

Hee zusje!

Wat is het weer een leuk verhaal.
    Super leuk om daar te slapen, met het krakende bed haha!
    Ook erg lief van haar dat ze speciaal voor jullie niet naar de kerk gaat.
    KINGSDAY in Afrika! haha erg leuk. En.... lekker! dat ze bitterballen, poffertjes en kroketten hebben!
    geweldig, dat is nog eens genieten haha.
    Ik word nu al zenuwachtig als ik weet dat ik daar moet gaan rijden, haha!
    maar dat zal vast wel goed gaan komen.. lekker slalommen over de weg.
    Ik heb er zo ontzettend veel zin in! kijk er erg naar uit!

Tot over een paar daagjes.
    xxxx Jarka

• 28 April 2015 - 14:52

Rick Van Wijk:

Wat een leuke ervaringen weer zeg en wat een super verslag om te lezen! Wel echt leuk om kingsday mee te maken in Zuid-Afrika, ook wel fijn dat je dan een keer Nederlandse producten kunt eten.
    Wat mogen jullie trouwens blij zijn met Ruth, erg fijn om een persoon om je heen te hebben zoals Ruth. geniet nog veel van de reis en komend weekend kun je weer met papa en mama en je Zus zijn, echt super fijn.
    Nu ik alleen nog, haha.
    Veel plezier verder en succes deze week weer!
    xxxx Rick.

• 28 April 2015 - 14:52

Rick Van Wijk:

Nu ik alleen nog, haha.
    Veel plezier verder en succes deze week weer!
    xxxx Rick.

• 28 April 2015 - 22:11

Zoë:

Oh oh, ietsjes later dan normaal, maar ik heb het gelezen hoor! Zo te horen hebben jullie, ondanks de slechte nacht, een heel leuk weekend gehad. Al die lekkere hapjes hebben vast goed gesmaakt. En onbeperkt sushi voor 10 Euro, beter kan het toch eigenlijk niet meer worden nu hè? ;) Veel succes op stage weer deze week! xxx

• 30 April 2015 - 20:47

Mieke Snoeren:

Hoi Naomi,wat schrijf je toch leuke verhalen,heel leuk om je zo te volgen .ik hoor ook wel een beetje van je moeder op het werk ,maar niet zo uitgebreid natuurlijk.
    Geniet de komende week van je ouders en je zus maar dat zal wel goed komen.
    Groetjes Mieke

• 30 April 2015 - 21:13

Hoi Naomi

Nou morgen is het zover voor je ouders en Jarka.
    Gaan ze ook de mooie reis maken en zaterdag elkaar weerzien.
    Maak er maar een paar mooie .dagen van en geniet er allemaal van en laat ze maar mooie stukjes zien.

Groetjes,
    de buurtjes