Weer een weekje voorbij.. - Reisverslag uit Groblersdal, Zuid-Afrika van Naomi Ernst - WaarBenJij.nu Weer een weekje voorbij.. - Reisverslag uit Groblersdal, Zuid-Afrika van Naomi Ernst - WaarBenJij.nu

Weer een weekje voorbij..

Blijf op de hoogte en volg Naomi

02 Mei 2015 | Zuid-Afrika, Groblersdal

Het was een kort weekje om les te geven. Ze hadden namelijk maandag een feestdag, dus alle kinderen waren vrij. Die maandag heb ik aan school gewerkt. Dit met veel moeite, want ik wilde het liefst lekker in de zon zitten om te bakken en niet binnen om saaie verslagen te schrijven.

Dinsdag moesten we lesgeven op de basisschool en ook op de Chill Hub.
Op de basisschool zouden we het voor de laatste keer samen doen en vanaf woensdag zouden we opsplitsen.

De lessen gingen goed en met grade 4 hebben we een leuke activiteit buiten gedaan waarbij de kinderen op lengte van klein naar groot moesten gaan staan. Dit was best wel gek voor ze, maar juist daarom ook ontzettend leuk!

Dinsdag hebben we helaas een akkefietje gehad met de leraren van grade 4. Ze vonden dat wij hun lessen overnamen en het schema in de war brachten. Ze vonden dat wij ons ook aan het schema moesten houden, zodat zij dan les kunnen geven wanneer dat hoort. Als wij les komen geven, vragen wij eerst altijd of het uitkomt en wanneer dit niet zo is, spreken we een tijd af wanneer het wel kan. Hier waren ze het dus niet mee eens. Alleen het schema volgen is voor ons ook geen optie, want ze hebben op maandag al geen Engels dus dan kunnen we niet eens les geven.. Dit was een beetje balen en we besloten om de volgende dag met de principal hierover in gesprek te gaan.

Woensdag gingen we allebei voor het eerst alleen de lessen geven. Ik zou twee groepen van grade 3 doen en dan eentje van grade 4 en Marieke zou er dan twee van 4 en eentje van 3 doen. Nu stond ik er dus helemaal alleen voor! Niemand die me helpt als ik een Engels woord niet meer weet of als ik een leerling niet kan verstaan! Spannend, spannend, spannend, maar ook erg leerzaam en vooral leuk. Je hebt toch een eigen manier van lesgeven!

Die woensdag zijn we met de principal in gesprek gegaan. We zijn begonnen met een aantal vragen te stellen met de vraag hoe lang ze al in het vak zit en wat ze er juist leuk of niet leuk aan vindt. Het gesprek verliep goed en we konden een mooie koppeling maken naar de leerkrachten van grade 4. De principal vond namelijk dat het onderwijs vanaf grade 4 minder goed was en dat de leraren ook niet meer naar haar luisteren. Wij hebben aangegeven dat we het dat ook hadden opgemerkt doordat er bijna nooit iemand in de klas is. Uiteindelijk hebben we de principal beloofd om een lijst te maken met daarin de regels die erg belangrijk zijn als leerkracht dus bijvoorbeeld dat er altijd iemand in de klas moet zijn en dat je positief moet belonen en niet moet slaan. De principal beloofde om met de leraren van grade 4 in gesprek gaan. Maandag zullen we zien of hier ook echt wat van terecht is gekomen.

Bij de Chill Hub hebben we eigenlijk elke keer rond de 12 kinderen. Het zijn vaak dezelfde lieve, enthousiaste en leergierige kinderen.

Donderdag ochtend hadden we om half11 met Ruth afgesproken. Eigenlijk zouden we naar de 'kindergarden' gaan, maar de plannen waren gewijzigd, omdat we vandaag met een Nederlandse student op pad moesten. Deze Nederlandse student is hier om een project op te zetten waarbij hij Nederlandse jongeren en Zuid-Afrikaanse jongeren in contact wil laten komen met behulp van digitale media. Doordat dit met school en lesgeven te maken heeft, mochten wij mee en mogen wij ook met dit project meehelpen! Hoe en wat we precies moeten doen is voor ons nog niet helemaal duidelijk, maar dat zien we vanzelf wel.
In Nederland zijn er twee middelbare scholen die hier aan mee willen werken en hij moet hier op zoek naar scholen die dat ook willen en waar het ook mogelijk is, want op veel scholen hebben ze geen computers en/of internet. We zijn langs twee middelbare scholen geweest en hebben bij één van de scholen een gesprek gehad met de directrice. Ze was super enthousiast en wilde graag mee doen! Het enige probleem is dat ze geen computers en internet hebben. De leerlingen hebben wel een mobiel, maar die zijn eigenlijk niet toegestaan. Dus hoe en wat, moet nog even bedacht worden!

Naast het bezoek aan de middelbare scholen, zijn we ook nog op huisbezoek geweest bij een gezin met allemaal weeskinderen. De vrouw die voor de kinderen zorgt, had Ruth opgebeld en vertelt dat ze geen eten meer hadden.. We zijn daar heen gegaan en hebben twee grote voedselpakketten gegeven.
De vrouw vertelde dat ze een social worker hadden die hun papieren zijn kwijt geraakt. Daardoor zijn ze eigenlijk niemand meer en kunnen de kinderen niet meer naar school en krijgt zij ook geen werk.. Super sneu! Ze wisten niet hoe de social worker heette, maar alleen hoe ze eruit zag. Het wordt dus nog moeilijk om te achterhalen wie het is..

Aan het eind van de middag zijn we nog even boodschappen gaan doen. Dit eindigde helaas wat minder leuk. Er had iemand tegen de auto gereden en toen we haar daarop aanspraken en hadden gevraagd of ze uit wilde stappen, reed ze gewoon weg.. We hebben d'r nummerplaat onthouden en gelijk opgeschreven.
Gisteren zijn we met Sue, onze huisbazin, en Sam, iemand die Sue goed kent, naar het politiebureau gegaan. Volgens Sue was het slim om Sam mee te nemen, omdat het in Elandsdoorn was gebeurd en ze ons beter zouden helpen als er iemand bij zou zijn die daar ook echt woonde. Ik moest in de auto blijven zitten voor de honden dus ik kan niet goed vertellen wat er binnen allemaal is gebeurd. Ik weet alleen dat het een uur heeft geduurd, omdat de politieagent er weinig zin in had en alles op z'n dooie gemak aan het invullen was. We hebben nu een aangifte verklaring en gelukkig zijn we goed verzekerend. Hopelijk is het zo goed geregeld en hoeven we niet zelf de schade te betalen.

Over een paar uurtjes zijn papa, mama en Jarka hier! Ze hebben er al een hele reis opzitten. Het vliegtuig had namelijk op Schiphol een kwartier vertraging en in de lucht ook nog is een kwartier. Ze hebben daardoor de vlucht in Londen gemist en moesten twee uur wachten op de volgende vlucht. Dus ze zijn we iets later, maar beter laat dan nooit!
Ik heb er ontzettend veel zin in en ben benieuwd wat ze er allemaal van vinden!

• 02 Mei 2015 - 11:44

Manou :

Toppertje!!!!

• 02 Mei 2015 - 11:47

Daniëlle:

De weken vliegen zo wel voorbij zeg, wat een hectische week weer. Dan is het in Nederland wel goed geregeld wat betreft basisonderwijs...geen gedoe met lesgeven, straffen en niet op komen dagen van leraren. Heerlijk weer om te lezen meis...
    Geniet van de dagen dat papa, mama en Jarka er zijn....dikke kus voor jullie!!!

• 02 Mei 2015 - 12:08

Zoë:

Haaa avonturier! Jullie zien er wat mee af zeg, die leraren daar (voor zo ver je sommigen een leraar kunt noemen, geloof ik). Hopelijk wordt er iets met jullie gesprek gedaan, want al dat gedoe is niet de bedoeling natuurlijk. Ze zijn vast bang dat ze straks zelf overbodig zijn ;) Goed om te lezen dat er nu steeds heel wat kinderen bij de Chillers zijn, dat hebben jullie toch maar mooi voor elkaar gekregen. Heel veel plezier met Jarka en je ouders, maar dat komt ongetwijfeld goed. Dikke kus!

• 02 Mei 2015 - 12:35

Peter En Corry:

Hoi buurmeisje.

Nou dat was weer een heftige week hoor, maar je hebt het weer goed opgelost.
    Jammer van de aanrijding maar goed dat je het kenteken op hebt genomen MAAR ALLES SAL REG KOM.
    Vanmorgen kwam ik OMA nog tegen en vertelde dat mama, papa, en Jarka geland waren. Dit vond ze leuk want ze had er de hele nacht aan gedacht.
    Wij wensen jou heel veel plezier met je ouders en zus en geniet er maar van.

Groetjes

• 02 Mei 2015 - 16:35

Anne En Anton:

Dag Naomi,

Lees met veel plezier je verhalen en het is geweldig wat je doet en ziet natuurlijk.
    Maar doe vele groeten aan mijn werkmaatje Nettie en een omhelzing.

Vele groeten van A&A

• 02 Mei 2015 - 17:47

Esther:

Goededag jullie maken leuke en zeer mindere dingen mee zeg
    das ook wat allemaal nderdaad fijn dat jarka en je pa en ma er nu zijn ben heeeeeel benieuwd hoe zij het gaan ervaren groeten aan jullie allen x
    rené en esther

• 02 Mei 2015 - 17:58

Nettie:

Hoi Naomi

Wat raar dat ik nu achter jullie computer in Zuid Afrika je berichtje leest.
    We zijn er net 3 uur Yeeeeeee wat een reis, het heeft echt wel erg tegen gezetten met de reis maar we zijn er.Vliegtuig te laat, in Londen niet kunnen landen, met als gevolg dat we ook nog het vliegtuig naar Johannesburg missen GGGGgggrrrrr.....
    Ik ben onder de indruk hoe je hier zo staat meid, zelfstandig ,zelfverzekekerd, top.
    Een erg leuk huis, samen gezellig alles regelen.

Je hebt weer veel nieuwe indrukken opgedaan, en alleen voor de klas dat gaat wel wennen.
    Maandag gaan we je volgen bij de les en de kinderen omhelzen.
    Maar nu eerst lekker eten, en slapen vannacht in het bed van Sue.
    Wat een schat dat ze het bed zomaar afstaat aan ons.

xxmama

• 02 Mei 2015 - 20:41

Oma:

Lieve Naomi.

ja, dat was weer wel een weekje,
    best moeilijk allemaal, om het op te lossen.
    maar zo als ik lees, lossen jullie het samen goed op .knap hoor !.
    ja daar is het leven toch net even anders als hier
    en moeten die mensen er ook aan wennen
    dat jullie heel anders les geven,
    voor hun misschien moeilijk te begrijpen.
    maar samen komen jullie er wel uit .
    ik vind dat je het geweldig doet,
    jammer van dat ongelukje ,maar dat komt ook wel weer goed.
    ik hoop ook dat Papa en Mama en Jarka al langs geweest zijn.
    want ik lees, dat ze oponthoud hebben gehad.
    dan duurt zo.n reis helemaal lang.
    maar ik hoop dat ze er al zijn .
    dat zou fijn voor je zijn.
    ik wens jullie allemaal hele fijne weken ,en geniet er van .
    groetjes aan alle en kus Oma.doeg.

• 03 Mei 2015 - 10:17

Jan-Hein:

Hoi Naomi.

Leuk om je verhalen te lezen.
    Je maakt wat mee.
    Maar zo te lezen (en op de foto's te zien) geniet je etvan
    Doe GNJ de groeten!

Grtz Marion en Jan-Hein