Weekend Pretoria - Reisverslag uit Groblersdal, Zuid-Afrika van Naomi Ernst - WaarBenJij.nu Weekend Pretoria - Reisverslag uit Groblersdal, Zuid-Afrika van Naomi Ernst - WaarBenJij.nu

Weekend Pretoria

Blijf op de hoogte en volg Naomi

14 Mei 2015 | Zuid-Afrika, Groblersdal

Afgelopen weekend ben ik weer lekker weg geweest. Op vrijdag hebben Marieke en ik altijd een vrij dag dus besloten we om vrijdag ochtend al richting Pretoria te gaan. We gingen naar de Menlyn Mall om daar te gaan shoppen. Deze Mall blijkt de grootste te zijn van het zuidelijk halfrond, maar helaas was er een groot deel afgesloten vanwege renovatie.
Ik heb hier een leuke broek kunnen scoren, maar voor de rest was het niet echt wat.. We hoopten eigenlijk met heel veel thuis te komen, maar helaas. Misschien ook maar goed ook, aangezien het allemaal weer mee naar Nederland moet!

's Avonds zijn we met Larissa, haar vriend en een aantal vrienden van hun, uiteten geweest bij het restaurant Mo-zam-bik. Hier heb ik echt heeeeeerlijk gegeten. Na het eten zijn we naar Larissa haar huis gegaan en hebben we daar bij een vuurtje nog een lekker wijntje gedronken voordat we ons bed in doken.

Zaterdag zijn we vroeg op gestaan om naar een food/souvenir market te gaan. We hebben hier lekker ontbeten en wat rond gekeken.
Daarna zijn we nog even naar de Atterbury Mall gegaan, omdat we toch nog even wat leuks wilde kopen. Hier heb ik hele leuke schoenen weten te scoren!! Ik kon ze niet laten staan haha.

Vervolgens zijn we richting Ruth gereden om vervolgens met haar naar een 'traditionele' bruiloft te gaan. Helaas was het niet echt een traditionele Afrikaanse bruiloft, maar het was wel bijzonder om een keer mee te mogen maken. Het was namelijk in een Township, maar dan wel een township waar ze het wat beter hebben, dus ze wonen in mooie huizen en hebben het best goed. De bruid en bruidegom woonden bij elkaar om de hoek en bij de bruidegom was de ceremonie en stond er een hele grote tent midden op de weg.
Wij zijn eerst naar het huis van de bruid gelopen en daar stond ook een tent midden op de weg en werd er muziek gedraaid door een dj. Er zaten een aantal mensen en wij kregen een traditionele maaltijd aangeboden. Ik vond het niet echt lekker, want het was een soort pap en boontjes enzo, maar ik heb het wel opgegeten haha!
Daarna zijn we richting het huis van de bruidegom gelopen en daar hebben we gezien dat ze de eerste dans samen deden en dat de bruid haar bloemen weg gooide voor de vrouwen en de bruidegom de kousenband voor de mannen. Daarna gingen ze eten en wij zijn toen naar het huis van de bruid gelopen. Hier hebben we een tijdje zitten wachten, omdat dan het feest zou beginnen alleen het duurde allemaal heel lang en zijn we op een gegeven moment maar weg gegaan. Best jammer, maar anders hadden we nog wel twee uur kunnen wachten.

We zijn toen naar Ruth haar huis gereden, want daar mochten we blijven slapen. We hebben nog een tijdje zitten kaarten en wat gegeten en zijn toen naar bed gegaan.

Zondag ochtend was het ook vroeg opstaan, want toen mochten we met Ruth mee naar de kerk. Het was een echte 'Gospel Church', dus er werd veel gezongen. Ze hielden een dienst en op een gegeven moment ging Ruth naar voren om wat te vertellen. Ze vertelde wat over de positie van moeders. Het was namelijk Moederdag. Het kwam erop neer dat vrouwen ook erg belangrijk zijn en zij zich best kunnen redden zonder de man. Op een gegeven moment moesten Marieke en ik onszelf ook voorstellen. We moesten opstaan en zeiden onze namen en vertelde dat we uit Nederland kwamen. Dit vonden ze allemaal erg bijzonder en ze stelden het erg op prijs dat wij bij hun in de kerk een dienst wilde bijwonen.
Bijna aan het einde van de kerkdienst was er een soort loterij. Iedereen had een lot gekocht en er werden prijzen weg gegeven voor Moederdag. Dit was erg bijzonder om te zien. De mensen zijn zo blij met een cadeautje en elke keer als ze iemand naar voren moest komen om zijn of haar cadeau op te halen, werd er een bepaald lied gezongen.
Toen de kerkdienst was afgelopen en we buiten stonden te wachten, kwamen er een aantal mensen naar ons toe en vroegen of we nog een keer wilde komen, want ze vonden het zo leuk dat we er waren!!
Het geeft een fijn gevoel dat ze je zo waarderen.

Eenmaal terug bij Ruth hebben we onze spullen gepakt en zijn we naar de 'Cameleon Crafted Market' geweest. Dit was een markt in Hartenbeespoort Dam met allemaal zelfgemaakte souvenirtjes. Ik heb mijn ogen uitgekeken. Als je daar loopt ben je ineens iedereen zijn vriendin en hebben ze allemaal 'special prices'. En ze hebben natuurlijk erg veel verkooppraatjes. In het begin is het nog leuk, maar op een gegeven moment werd ik het ook wel beu.
Er waren ook een aantal leuke restaurantjes waar we wat hebben gegeten en eigenlijk was het alweer heel snel tijd om richting huis te gaan. Het was namelijk 2,5 uur rijden en we wilden voor het donker thuis zijn. Het is hier al om 18.00 u donker en we reden rond 16.00 u weg. We hebben het laatste stuk dus in het donker moeten rijden. Niet echt prettig, want veel mensen rijden hier vaak of met groot licht of juist zonder licht. En er zijn geen lantaarnpalen en zie je dus ook de koeien of geiten niet oversteken. Gelukkig zijn we heelhuids thuis aangekomen.

Deze week heb ik weer les gegeven in grade 2 en 3. Dinsdag is er wat verschrikkelijks gebeurd. We hebben namelijk gezien dat er een lerares kinderen met een stalen buis aan het slaan was. De kinderen moesten 1 voor 1 naar voren komen en kregen een klap. Waarom ze straf kregen, weten we niet. Op dat moment weet je niet wat je moet doen. Ik was namelijk les aan het geven en heb er een glimp van opgevangen en Marieke heeft het echt gehoord en gezien. Op datzelfde moment werd er ook in een andere klas geslagen met een houten stok.
Je kan dan ook niet de klas inlopen en zeggen dat ze op moet houden. Je zorgt er dan namelijk voor dat ze haar 'status' verliest en ze alleen maar bozer wordt en daarna juist nog harder gaat slaan om haar agressie eruit te slaan. We hebben dat dus niet gedaan.. We hebben het er met Ruth over gehad en die schrok zich ook helemaal kapot toen ze het hoorde. Maandag gaan we het er even uitgebreid over hebben, want er moet echt wat aan gedaan worden.

Marieke en ik zijn allebei gestart met een positief beloningssysteem. We gebruiken onder andere stickers en puntenslijpers om te kinderen positief te stimuleren om te luisteren en hun best te doen. Dit werkt echt zo goed! alle kinderen doen zo hun best om er eentje te verdienen. Echt engeltjes..
Hopelijk pikken de leraren er ook wat van op..

Strakjes komen papa, mama en Jarka weer hier heen! Wat we precies gaan doen vrijdag, weten we nog niet. Misschien dat we gewoon een dagje rustig aan doen, want zaterdag gaan ze alweer naar huis..

I'll keep you posted! :) xxx

• 14 Mei 2015 - 11:46

Esther:

Hoi wat beleef je er veel leuke dingen en minder leuke dingen dat er geslagen wordt lijkt me vreselijk om te zien en te horen je hart draait om denk fijn dat pa ma en jarka weer te zien doe je hen de groeten van ons nog veel positieve ervaringen gewenst en
    Hopelijk kun je iets met t probleem slaan vriendelijke groeten Esther en Rene

• 14 Mei 2015 - 19:07

Peter En Corry:

Hallo Naomi.

Goed om te horen dat je weer genoten hebt.
    Leuk dat je in Hartenbeespoort Dam was, daar heeft Peter vroeger veel gespeeld.
    Je hebt weer mooie ervaringen op gedaan in het mooie S.A..
    Geniet van deze buitenkans.
    jammer dat de kinderen weer geslagen werden dit is niet normaal, het wordt tijd dat daar snel wat aan
    gedaan zal worden.
    Geniet deze laatste dagen van je ouders en zus want het is zo voorbij.
    Gisteren stond er een dubbele pagina in de krant over het township ELANDSDOORN en het Ndlovu(olifant) ziekenhuis,
    Ik zal het voor je bewaren.

Groetjes Peter en Corry

• 14 Mei 2015 - 22:52

Opa Joop:

Beste Naomi en Marieke,
    wat maken jullie enorm veel mee, een bruiloft als positief gebeuren , en als negatieve tegenhanger de slaande leerkrachten. Ja, doe daar maar eens wat aan! Goed is om niet direct in te grijpen, want dan escaleert de zaak, maar probeer het op een passend moment ter sprake te brengen, en doe het vragender wijs met bijv. de vraag; "Wat denkt u met slaan te bereiken?" Het blijft moeilijk, maar als je scoort heb je goed werk kunnen doen, niet alleen aan de kindertjes, maar ook aan de "leerkrachten".
    Verder nog een fijne tijd met je ouders en je zus, en voor ons fijn om je op deze manier te kunnen volgen.
    Alle goeds gewenst,
    Opa Joop.

• 16 Mei 2015 - 11:43

16.mei.2015.Oma.:

lieve Naomi.

ukfijn dat je weer eer mailtje hebt gestuurd ,kijk er altijd naar uit.
    jij en Marieke, hebben weer heel wat gezien, en meegemaakt.
    jammer dat jullie die bruiloft niet helemaal gezien hebben.
    maar je hebt er wel iets van mee genomen.
    jullie zijn ook nog naar een kerk geweest .
    hebben ze daar ook nog gospel liedjes gezongen.
    want als ze dat goed brengen is dat heel mooi .
    je hebt in Menlyn Mal nog een leuk broek en leuke schoenen gekocht ,
    dat hoort er allemaal bij,
    Papa en Mama,en Jarka, zijn ook nog bij jullie geweest.
    daar heb ik leuke foto,s van gezien,
    en jij met Jarka,op de foto met die leeuwtjes,
    nu zijn ze nog schattig,maar over een tijdje doe je dat niet meer .
    wordt en beetje link,
    Papa en Mama en Jarka .komen, of zijn al bij jullie,
    want hun vakantie zit er weer bijna op
    geniet er nog van en ik wens jullie allemaal nog een paar leuke dagen.
    als ze bij jullie zijn ,wens ze dan van mij , een hele goede reis naar huis
    knuffel en groetjes voor allemaal xxx.Ma .Oma,

• 16 Mei 2015 - 11:53

16.mei.2015.Oma.:

Lieve Naomi.

sorry er ging weer iets fout.met mijn laptop
    hij sloeg op hol, maar ik heb het weer voor elkaar.
    in plaats van,,uk fijn boven aan de eerste brief moet zijn.
    ik vind het fijn dat je weer een mailtje hebt gestuurd.
    bij deze even een correctie,
    en wil je ook bedanken voor de mailtjes,
    ik kijk uit naar jullie volgende verhaaltjes
    veel groetjes, en kus, Oma doe ook Marieke de groetjes doeg.

• 16 Mei 2015 - 20:50

Sabine:

Hoi Naomi,

Wat n ervaringen weer meid! Leuke en minder leuke..dat slaan kunnen wij gelukkig niet begrijpen! Heel veel plezier nog!!

Lieve groetjes Sabine en de rest!

• 17 Mei 2015 - 21:05

Nettie:

Hoi Naomi.

Ookal heb ik je verhalen persoonlijk gehoord toch ook maar weer even bijgelezen.
    We vonden het erg fijn om 1 dag eerder bij jou te zijn, zodat we weer even bij konden kletsen, het lucht wel op, praat erover, of schrijf het van je af.

Wij kennen dit soort dingen niet, positief benaderen daar gaan wij in Nederland voor!!!!!!!!!

Succes je doet goed werk, ga lekker zo door en geniet van al die mooie, lachende gezichtjes.

xx mama

• 17 Mei 2015 - 21:41

Tante Henny:

Lieve Naomi,

Ome Leo en ik kunnen ons zo voorstellen dat je situaties meemaakt, die voor ons absoluut niet kunnen.
    Blijf door knokken zodat er hopelijk betere tijden komen voor die kindjes. Zodat ze geen beschadigingen oplopen.
    geweldig dat jullie je zo inzetten, en het ook bespreekbaar maken met Ruth.
    Jullie beloningssysteem met stickers slaat beslist aan, toch zeker die met de glittertjes!

Lieve groetjes,
    Ome Leo en tante Henny