Sawubona!! - Reisverslag uit Groblersdal, Zuid-Afrika van Naomi Ernst - WaarBenJij.nu Sawubona!! - Reisverslag uit Groblersdal, Zuid-Afrika van Naomi Ernst - WaarBenJij.nu

Sawubona!!

Blijf op de hoogte en volg Naomi

23 Mei 2015 | Zuid-Afrika, Groblersdal

Sawubona, kunjani?

Dit betekent: hallo, hoe gaat het?
Voordat ik elke les begin, probeer ik het nu in het 'tsizulu' te zeggen. Dit is de taal die ze hier spreken. Eerst deed ik dit voor elke les in het Engels, maar door het in tsizulu te zeggen, brengt het elke keer erg leuke reacties en lachende gezichtjes.
Elkaar goedemorgen wensen en vragen hoe het gaat is hier een soort ritueel. Wanneer de leraar de klas binnen loopt, staan de kinderen op. De leraar zegt dan goodmorning, waarop de kinderen zeggen: goodmorning teacher. De leraar vraagt hoe het gaat en de kinderen antwoorden: I'm fine teacher and how are you teacher? Vervolgens zegt de leraar ook dat het goed gaat en zegt dat de kinderen kunnen gaan zitten. De kinderen gaan dus zitten en bedanken de leraar.
Wat ik me dan altijd afvraag, is of alle leerlingen zich wel zo goed voelen. Elke ochtend zeggen ze dat ze zich goed voelen, maar is dit wel echt het geval? Ik denk het niet..

Afgelopen week heb ik weer les gegeven in grade 2 en 3. Wanneer de kinderen in grade 3 goed hun best doen en goed luisteren, deel ik elke les 4 puntenslijpers uit. Dit doe ik om hen positief te stimuleren. In grade 2 doe ik dit met stickers.
En het werkt echt! De kinderen willen allemaal dolgraag een puntenslijper of sticker dus doen ze erg hun best!
Ik hoop dat de leraren dit ook zien..

Afgelopen week hebben we met de principal gesproken over het 'slaan incident'. We hadden namelijk gehoord dat Ruth langs de principal was geweest om het er met haar over te hebben. Ruth vertelde dat dat principal echt diep geschokt was en dat ze de leraren erop aan zou spreken. Aan ons was dus de taak om te vragen of ze dit ook echt had gedaan.
Het gesprek verliep goed en de principal vertelde dat ze met de leraren had gesproken en dat ze de houten stokken uit de lokalen zou halen. Ze vertelde dat ze diezelfde morgen in grade R en grade 1 de houten stokken al weg had gehaald en dat ze dit die middag nog bij de rest zou gaan doen. Maandag gaan we even een rondje lopen en in de klassen kijken om te checken of ze dit ook echt heeft gedaan.
We hebben de principal voorgesteld om een workshop te organiseren voor de leraren waarin wij hen kunnen 'leren' hoe zij de leerlingen positief kunnen belonen en wat voor andere manieren er zijn van straffen in plaats van te slaan. Ze was hier erg positief over en als Marieke en ik klaar zijn met voorbereiden, gaan we een datum afspreken!

We vertelde dit tegen Ruth en die vond het een erg goed initiatief. Ze vertelde dat ze diezelfde morgen op huisbezoek was geweest bij een moeder die haar kind niet naar school wilde sturen, omdat de leraren de kinderen slaan met een natte doek. Echt verschrikkelijk! Misschien dat we de workshop dus ook nog op een andere basisschool gaan geven.

Ruth vertelde ook dat ze bij een moeder was geweest die had gezegd dat haar kinderen van grade 2 en 3 met heel veel plezier naar school gaan voor de Engelse lessen. Heel erg leuk om te horen!!!

Bij de Chill Hub verlopen de lessen ook goed en er is nog steeds genoeg animo. Elke dag hebben we wel rond de 20 kinderen. We merken wel dat het tot half4/4u lang genoeg is voor die kinderen. Ze hebben natuurlijk ook al heel de dag op school gezeten. Donderdag hadden we ineens rond de 35 kinderen. Daar hadden we niet echt op gerekend! We hadden namelijk memory gemaakt en dat moesten ze in groepjes spelen. Niet eens alle kinderen hadden een stoel en ze pasten allemaal niet in het lokaal, chaos! We hebben de groep gesplitst en toen ging het beter, want nu konden we het spel beter uitleggen.

Komende week gaan we, als het goed is, starten met een HIV project op de basisschool: Tlou-Kwena. Dit is de school waar we in eerste instantie les zouden gaan geven, maar dit sprak ons niet echt aan, omdat de leerlingen te oud waren. Voor dit project is het juist wel goed dat ze wat ouder zijn. Er zijn twee Duitse meiden en die zijn hier als social workers. Zij wilden met het project starten en omdat Marieke en ik kunnen lesgeven, hebben ze gevraagd of wij ze wilde helpen. Dit hebben ze al heel lang geleden gevraagd en nu hebben ze dan eindelijk actie ondernomen. Hoe en wat precies weten we nog niet, want dat snapte ze zelf ook nog niet. Het is in ieder geval de bedoeling dat we in drie groepen van grade 7 de lessen gaan geven over HIV en aids!

Dit weekend doen we even rustig aan. We moeten veel voor school afmaken en we gaan starten met het maken van een boekje voor de workshop. Dit boekje krijgen alle leraren mee, zodat ze het na de workshop nog eens kunnen bekijken.

Gisteren ben ik met Marieke gaan sporten bij een sportschool hier in de buurt. Tegenwoordig gaan we hier ook elke maandag en woensdag avond zwemmen. We moeten toch een beetje in beweging blijven!
Gisteren avond hadden we een afscheidsbraai bij de Nederlandse meiden, want die gaan komende week weer naar huis. Er waren ook wat vrienden uit Pretoria en de Duitse meiden. Het was erg gezellig!

Vanavond gaan we gezellig met z'n tweeën uit eten en morgen gaan we bij een hardloopwedstrijd kijken waar twee Nederlandse meiden aan mee doen. Dit is een wedstrijd in een nature reserve dus er kunnen ook nog wilde dieren gespot worden! Als het is afgelopen rijden we een stukje door naar Middelburg om daar nog eventjes te shoppen!

Fijn weekend allemaal en salanikahle (=doei!)

• 23 Mei 2015 - 13:06

Pieter:

Hoi Naomi,

Wat een super verhaal. Je heb t het goed druk, dus een rustig weekend komt dan mooi uit.
    Nog veel succes in Zuid Afrika.

Groetjes Pieter

• 23 Mei 2015 - 13:14

Zoë:

Sawubona Naomi, kunjani? Zo te horen wel goed hè. Jullie zijn daar straks onderhand nog drukker met al jullie andere projecten dan met het lesgeven zelf! Maar alleen maar goed dat jullie de kans pakken nu jullie daar zijn, hopelijk steken de docenten daar er iets van op... Het geeft vast een goed gevoel als jullie horen dat een moeder haar kinderen met veel plezier naar de Engelse lessen stuurt, ook thuis wordt er dus over gepraat (en wie weet leren de ouders dan zelf ook stiekem nog een beetje mee). Succes met het schoolwerk allemaal dit weekend, ik ga er nu ook weer verder mee (want het is zo'n regendag, dus "prima leerweer")! Salanikahle, dikke kus!

• 23 Mei 2015 - 18:06

Kasper En Chira:

heel leuk verslag ,en geniet er maar lekker van .
    chira en kasper

• 23 Mei 2015 - 18:10

Esther:

Keigoed bezig langs alle kanten
    salinikahle

• 23 Mei 2015 - 19:36

Anne Hezemans:

Wat zijn jullie goed bezig, lees met verbazing - verwondering maar met veel respect jullie verhalen, jullie zijn goed bezig, enne een prettig weekend

Anne

• 23 Mei 2015 - 20:46

Guillaume :

En daarbij ook nog eens een andere taal erbij leren. Knap hoor

• 23 Mei 2015 - 21:07

Nettie:

Hallo Afrikaantje

Wat een lang verslag weer, ik heb het met plezier en verbazing gelezen.
    Bikkels zijn jullie samen, hoe jullie dingen aanpakken, en er mee verder gaan.
    Werk genoeg weer deze week, succes met je voorbereidingen.
    Fijn dat de kinderen blij zijn met de beloningen die jullie ze geven,
    zo klein en simpel een sticker of een puntenslijper.
    (je hebt er toch genoeg bij )

Geniet ook lekker van het mooie weer, want hier in Nederland is het niet lekker.
    Stuur eens een klein beettje zon, please............

Dikke knuffel mama

• 23 Mei 2015 - 22:37

Jarka :

Hai zus,

Wat een super goed initiatief om een workshop te geven! Hopelijk steken ze er iets van op!
    Leuk dat de kinderen thuis zeggen dat ze de Engelse les zo leuk vinden. Dat is natuurlijk fijn om te horen! De verhalen zijn nog steeds erg leuk om te lezen!!
    Fijn weekend nog. Kus Jarka en Bjorn

• 24 Mei 2015 - 11:21

Peter En Corry:

Hoi Naomi,

Dat was weer een pittig verslag.
    Dat maakt toch wel indruk.
    Wat een andere wereld hè.
    Je ziet daar bij jou veel uitzichtloos leed, de omstandigheden zijn soms zwaar.

Tof dat er toch verbeteringen zijn bij de kinderen, maar nu bij de leraren nog
    Het is dan wel hard werken maar de weekenden zijn super, intens genieten.
    Lekker volhouden zo want het is toch een wereld-ervaring.
    Goed dat je deze stap hebt gezet.

Sterkte en succes en bovenal veel plezier.
    Geniet van het mooie plaatsje Middelburg.

ENJOY

groetjes

• 24 Mei 2015 - 11:57

Roland Oomens:

Naomi,
    Complimenten voor de mooie heldere, vloeiend lopende verhaallijn en duidelijk intelligente aanpak van jullie taak daar. Duidelijk gemotiveerd en gestructureerd aan de gang, het verslag ervan houdt je aandacht vast. Veel plezier en succes daarginds, goed werk !

• 24 Mei 2015 - 12:29

24.Mei.2015.Oma.:

hallo Naomi.

Je verhaal was weer super,
    en wat jullie allemaal voor elkaar krijgen is helemaal super super.
    ik vind het echt geweldig,wat jullie samen doen.
    je ziet wel dat belonen altijd helpt,
    en ik hoop echt dat alle leraren en leraressen dit voort zetten,
    zou toch een kroon op jullie werk zijn ,ik hoop het echt.
    en ik hoop ook dat je een fijn weekend hebt, samen met Marieke.
    ondanks dat je het zo druk hebt,en je de moeite neemt om voor ons alle een verslag te mailen top,
    daar ben ik heel blij mee,
    voor beide veel groetjes en kus Oma.Salanikahle doei.

• 25 Mei 2015 - 20:52

Rick Van Wijk :

Hallo schat!

Wat een ervaringen en wat leuk om al die verhalen te lezen! Echt super dat julliendie workshop willen geven en hopelijk leren de leraren er ook van daar!
    Want er is niets zo belangrijk voor leerlingen dan een positieve benadering!
    Trots op jou en ga zo door!
    Succes verder!

Xxxx Rick van Wijk