Teaching, teaching, teaching.. - Reisverslag uit Groblersdal, Zuid-Afrika van Naomi Ernst - WaarBenJij.nu Teaching, teaching, teaching.. - Reisverslag uit Groblersdal, Zuid-Afrika van Naomi Ernst - WaarBenJij.nu

Teaching, teaching, teaching..

Blijf op de hoogte en volg Naomi

05 Juni 2015 | Zuid-Afrika, Groblersdal

Deze week is weer voorbij gevlogen! Ik heb weer in grade 2 en 3 lesgegeven. Deze week zijn ze gestart met toetsen. Het was dus steeds puzzelen wanneer ik in welke klas terecht kon.

Grade 3 blijft wel echt mijn ding. Ik vind de kinderen zo leuk en lief. Het is af en toe nog een echte (leuke!) uitdaging om sommige dingen aan hen uit te leggen. Zo ging het deze week over tuinieren, groenten en planten. Bij een les moesten de leerlingen de verschillende onderdelen van planten leren kennen en op welke manier een plant groeit. Dus eerst komen de wortels, dan de stengel met blaadjes en dan de bloem. Ik heb dit hen uitgelegd door één grote bloem op vier papieren te tekenen. De kinderen moesten deze vier papieren zo wegleggen dat de bloem op de goede volgorde kwam te liggen. Vervolgens moesten ze de Engelse woorden van de onderdelen van de bloem op de goede plek leggen. Dit was erg leuk!
In grade 2 ging het over de seizoenen, het weer en de kleren die draagt tijdens een koude en warme dag. Grade 2 blijft echt lastig, want ze verstaan amper wat ik ze vraag. Gelukkig kom ik met veel gebaren een heel eind!

Volgende week starten Marieke en ik met toetsen in grade 4. Maandag zagen we dat er een Engelse leraar al toetsen in zijn klas aan het afnemen was. Wij vroegen hem waarom hij dit deed, want wij hadden met een Engelse lerares afgesproken dat wij de toets zouden maken en ook af zouden nemen. Dit was echter niet goed doorgegeven en hij wist het dus niet.. Wij hebben hem uitgelegd dat wij vonden dat ze in alle groepen 4 wel allemaal dezelfde toets moeten krijgen, want anders zou de ene toets misschien makkelijker zijn dan de ander. We hebben geprobeerd hem er toch van te overtuigen, maar helaas.. Hij wilde zijn toetsen ook niet aan ons geven, zodat wij die konden gebruiken en dat wij dan onze toetsen aan hem zouden geven. Hij wilde hier niets van weten, want hij was al begonnen en het was ZIJN klas..
Wij gaan nu dit weekend gewoon een eigen toets maken en proberen deze ook in ZIJN klas af te nemen, zodat wij wel eerlijke resultaten krijgen.

Op woensdag was er een 'parents meeting' op de basisschool. De ouders kwamen naar school en zaten onder een grote boom waar de leraren hen informatie gaven. Erg goed dat ze dit doen!

Op woensdag ben ik lekker uiteten geweest met huisgenootjes. Uiteraard weer bij Kingdoms. Dat is namelijke het enige, gezellige en lekkere restaurant hier in de buurt. Het was erg gezellig en ik heb de lekkerste spareribs ooit op! :)

Deze week hebben we alleen op maandag lesgegeven aan grade 7 van het HIV preventing project. We hebben een spel van 'Ik hou van Holland' gespeeld. De studenten moesten in een cirkel gaan staan en wij stelden vragen over HIV en AIDS. We gebruikten een bal die ze moesten doorgeven als ze een vraag goed hadden. Wanneer ze een vraag fout hadden, moesten ze de bal vasthouden. Het ging op tijd, dus wanneer een jongen de bal vast had, waren de jongens af en wanneer een meisje de bal vast had dan waren de meiden af.
Tijdens dit spel bleek dat ze eigenlijk bijna niks wisten.. Nogal een tegenvaller.. We besloten dus om voor woensdag een theorieles te geven. Helaas verliep dit ook anders. Doordat er examens zijn en de studenten deze al af hadden, waren ze al naar huis gegaan. We hebben met de principal gesproken en die zou kijken of er wat te regelen is, zodat de lessen wel gewoon door kunnen gaan.

Deze week was het ook weer volle bak bij de Chill Hub. We hebben het dinsdag en woensdag gehad over verschillende vervoersmiddelen. We hebben veel liedjes gezongen en de kinderen hebben hun lievelingsvoertuig mogen tekenen. Op woensdag hebben we een Nederlandse les gedaan. We hebben de kinderen wat Nederlandse woorden geleerd en het lied 'Hoofd, schouders, knie en teen'. Daarnaast hebben we 'Ezeltje prikje' gedaan. De kinderen moesten hun ogen dicht doen en wij draaien ze een aantal keer rond en dan moesten ze vervolgens aanwijzen waar de staart van de ezel zat. Dit vonden ze erg leuk om te doen en nadat ze allemaal twee keer aan de beurt waren geweest, wilden ze eigenlijk nog wel een keer.
We hebben ook een wedstrijdje zaklopen gedaan. De kinderen werden in twee groepen opgedeeld en ze moesten zo snel mogelijk in een zak een parcours heen en terug springen. Wat een plezier!!!

Vandaag zijn Marieke en ik op pad geweest om spullen voor de workshop te halen. We hebben echt super veel dingen gekocht, zoals borden wissers, reken rekjes, time timer, educatieve spellen en educatieve posters. Zo hebben we spellen waarbij ze de namen van de dieren bij de goede plaatjes moeten leggen of een spel met body parts, alphabet, what's wrong, number en lifecycle. Op de posters staan onder andere colours, fruit, vegetables, shapes, oppositions, transport en numbers.
Uiteraard allemaal in het Engels!!

Morgen gaan we hiken in Dullstroom. Het heet de 'Lynx Loop' en op internet staat dat het een hike is van 10 km , waarbij je allemaal over bruggetjes en touwladders heen moet. Als het goed is zijn er ook nog 5 watervallen te zien. So we'll see! :)

I'll keep you posted!! xxx

• 05 Juni 2015 - 20:09

Janneke:

Hoi Naomi,

Na een aantal verslagen gemist te hebben weer wat bij gelezen. Je hebt het volgens mij helemaal naar je zin daar in Afrika! ( kom wel terug voor Rick haha).
    Leuk die activiteiten die je hebt gegeven, de kinderen vinden het allemaal wel interessant?
    Geniet er maar van, ben stiekem wel een beetje jaloers.

Liefs Janneke

• 05 Juni 2015 - 20:10

Esther:

Mooi om te lezen. Ook knap dat je de eenvoud laat zien qua spelletjes zak lopen en Ezeltje prik geweldig en goed gekeurd door the kids GOED BEZIG groetjes rene en esther

• 06 Juni 2015 - 19:49

Nettie:

Hoi Naomi

Ik kan me voorstellen dat de week om vliegt, jullie zijn ook zo druk bezig.
    Met handen en voeten in Grade 2 jaja..... je moet wat doen om te zorgen dat ze het een beetje snappen, ook wel erg moeilijk voor de kleine kinderen hoor.
    Kingdoms daar horen we je elke week wel een keer over praten, leuk tentje en ook nog lekker ook wij kunnen er over mee praten.
    Je ziet maar je hoeft niet altijd moeilijk te doen met de kids, dat ze zak lopen ook met zoveel plezier doen, al die lachende gezichtjes op de foto, leuke fotos trouwens hoor.

W.S als je dit leest ben je al terug van Dullstroom, en was het gaaf?

Horens en een dikke knuffel vanuit Breda.

Mama

• 06 Juni 2015 - 20:42

Anne Hezemans :

Dag Naomi,

Wat zijn jullie creatief en vindingrijk om iedere keer de lessen spannend en boeiend te maken en te houden. Wij hebben gisteren een heel warme dag gehad. Hoe is de temperatuur bij jullie in Z- Afrika ? Ik ben al weer blij dat het maar 20 graden is.
    Nog veel succes en veel groetjes Anne

• 06 Juni 2015 - 21:00

Peter En Corry:

Hoi Naomi.

Vandaag zeker weer een leuke gehad in Dullstroom.
    Dat is toch leven als God in S.A.
    Het was wel een beetje frusterend voor jou als de leerkracht het af laat weten maar This is Afrika, maar de kindertjes hebben wel genoten van de nieuwe spelletjes want ze kunnen o zo blij zijn met iets heel simpels.
    De foto`s zijn ook erg leuk.
    Succes volgende week met de toetsen.

Groetjes uit t`Aogje

• 07 Juni 2015 - 15:33

Guillaume:

Naast drukke werkzaamheden nemen jullie ook de tijd voor andere leuke dingen.
    Goed zo!
    groetjes, papa

• 07 Juni 2015 - 17:18

Rick:

Hallo Naomi,

Wat fijn dat de lessen zo goed gaan en heel begrijpelijk dat het allemaal zo snel voorbij gaat, jullie zijn daar ook zo druk allemaal.
    Echt super om te zien dat jullie zulke prachtige en praktische spullen kopen voor die kinderen daar. Het kan dan toch ook niet anders dan dat die kinderen jullie straks vreselijk gaan missen en dat jullie bijdragen daar enorm groot is.
    Ga zo door en tot over 4 weken,
    Geniet er nog goed van en hopelijk gaat de workshop goed maandag!

kusjes van Rick(die wel jaloers is)

• 08 Juni 2015 - 19:29

8.6.2015.Oma.:

hoi Naomi.

ja jullie waren weer goed bezig ,met al die lessen
    ik vind het knap hoor, dat je de kinderen deze lessen bij kunt brengen
    voor de een is het misschien moeilijk, en voor een ander weer makkelijk.
    maar dat hou je toch,maar daarnaast weer die leuke spelen,
    ja dat is hart stikken tof voor ze,
    je ziet op de foto,s dat ze echt genieten,zo leuk toch.
    wat is er nog fijner, dan spelletjes doen met ze.ja toch .
    nou ik vind het ook leuk hoor Naomi, dat ik die kinderen zie genieten.
    want ze hebben al zo weinig .ga zo door, ik ben trots op je hoor, ook op Marieke natuurlijk.
    voor nu dikke kus xxx,Oma doei