Ekucathuleni Primary School - Reisverslag uit Groblersdal, Zuid-Afrika van Naomi Ernst - WaarBenJij.nu Ekucathuleni Primary School - Reisverslag uit Groblersdal, Zuid-Afrika van Naomi Ernst - WaarBenJij.nu

Ekucathuleni Primary School

Blijf op de hoogte en volg Naomi

14 April 2015 | Zuid-Afrika, Groblersdal

Maandag was het tijd om voor het eerst naar onze stageschool te gaan. Deze school heet Tlou-Kwena. Dit betekent krokodil en olifant. Ik vond het echt super spannend en was erg benieuwd wat ons te wachten zou staan. In Nederland hadden we al contact gehad met Ruth en met haar zouden we de boel gaan regelen.
Misschien voel je hem al aankomen, maar ze was maandag dus niet op de school aanwezig.. De directrice wist hier niks vanaf, dus hebben we het met haar moeten regelen. Het bleek dat ze in Grade 8 en 9 leerkrachten te kort hadden en wij zouden daarbij kunnen helpen. Eén van ons zou in Grade 9 les gaan geven en de ander in Grade 8. Marieke en ik besloten dat ik in Grade 8 zou gaan lesgeven en Marieke in Grade 9. Samen met een leerkracht, nouja eigenlijk een student in opleiding, moest ik in Grade 8 Engelse lessen gaan geven aan leerlingen van 14-16 jaar of zelfs nog ouder.. Ik heb een les meegekeken en ik merkte al snel dat dit niet mijn ding is.

Rond een uur of 1 zijn we naar huis gegaan en ik was er eigenlijk best teleurgesteld over. Ik wilde niet aan 'leeftijdsgenoten' lesgeven, maar aan lieve kleine schattige zwarte kindjes.. Onderweg naar huis was ik een beetje chagrijnig en had ik er totaal geen zin meer in.

Eenmaal thuis ging Marieke haar les voorbereiden en ik ben lekker in de zon gelegen. Ik zou namelijk de volgende dag geen les gaan geven, omdat mijn mede student/leerkracht er zelf niet zou zijn, omdat hij naar school moest. Ik had nog niet alle klassen gezien en de studenten kende mij ook niet, dus het leek mij geen goed idee om al een les te gaan geven.. En ik had er ook gewoon geen zin in.

Vandaag moesten we om kwart over 6 uit bed, omdat we om half 8 op de stage school moesten zijn. We kwamen aanrijden en er stond nog geen 1 auto. Alleen de directrice was er. Sommige leraren waren er zelfs om 8 uur nog niet. Wat bleek: er waren nieuwe leraren die een bepaald vak gaven, maar dat vak stond niet op het rooster. Ook waren er leraren die ineens een ander vak moesten gaan lesgeven. Heel het rooster werd vanmorgen aangepast en daar moest op gewacht worden. Marieke heeft daardoor haar les niet kunnen geven en toen wisten we het zeker: wij willen dit niet.
We zijn naar de directrice gelopen en hebben uitgelegd dat dit niet is wat wij willen, omdat dit studenten zijn met de leeftijden van een middelbare school en wij daar niet voor zijn opgeleid. We hebben gevraagd of zij een basisschool wist waar we les zouden kunnen geven. Ze is vervolgens met iemand gaan overleggen en ze hebben naar een basisschool gebeld. Ze kwam terug met een student en vertelde dat we van harte welkom waren op de basisschool, genaamd: Ekucathuleni Primary School. Wat een opluchting!! De student wist de weg en bracht ons naar de school.

Op de basisschool werden we hartelijk ontvangen, niet alleen door de kinderen die allemaal zwaaiden en 'hallo, how are you' zeiden, maar ook door een vrouw wilde ons graag helpen met het brainstormen over wat we dus wél graag wilde doen. We hebben uitgelegd dat we Engelse lessen moeten geven aan leerlingen vanaf de leeftijd 4 t/m 12. De leerlingen krijgen vanaf Grade 1 al Engels, maar dit is zo weinig dat we beter in een wat hogere groep les konden geven, zoals in Grade 3 en 4. Dit zijn leerlingen van ongeveer 7/8 jaar. Er zijn 3 groepen van Grade 3 en ook 3 groepen van Grade 4. In Grade 3 krijgen ze een half uur Engels op een dag en in Grade 4 krijgen ze een uur Engels. Het idee is dus dat we in alle groepen elke dag de Engelse lessen gaan geven. Wanneer dit goed gaat, kunnen we of in andere groepen de Engelse lessen gaan geven, of we pakken er nog een vak bij, zoals rekenen. En dat we dan dat vak ook nog in het Engels in Grade 3 en 4 geven. We vonden dit een goed idee en zijn vervolgens met haar langs de groepen gelopen. De klaslokalen zagen er goed uit. De leerlingen hebben allemaal boeken en schriften en op de muren zijn allerlei dingen geschilderd, zoals bloemen en dieren. Toen we in de klas vertelde dat we Engelse lessen zouden komen geven, waren de kinderen suuuuuuper enthousiast!

Nadat we langs de klassen waren geweest, kregen we de lesboeken die ze daar gebruiken. We bespraken bij welke les ze waren en welke les we morgen zouden kunnen geven. Ik kreeg er alleen maar meer en meer zin in!!

Rond 11 uur konden we weer naar huis en hebben de lessen voorbereid. We gaan onder andere memory doen met dieren en hebben een les over verschillende vervoersmiddelen. Ik ben heel benieuwd hoe dat zal gaan, maar ik heb hier wel vertrouwen in.

We zijn net terug van een etentje met wat Nederlandse mensen die bij de clinic in Elandsdoorn werken of stage lopen. We kennen hen via onze huisgenoten en hadden ze al eerder ontmoet met de braai hier bij ons thuis. Het was heeeeeeeerlijk!

Nu is het tijd om te slapen, want morgen moet ik natuurlijk wel fit zijn voor mijn eerste Zuid-Afrikaanse les!

Slaap lekker! xxx

  • 14 April 2015 - 23:14

    Anne En Anton:

    Dag Naomi
    Veel succes morgen en goed dat je hebt door gezet.
    Niet echt van de afspraken daar.
    Maar dat kun je wel aan jou overlaten.... Goed zo

    Groetjes uit een zonnig Nederland A&A

  • 14 April 2015 - 23:20

    Zoë:

    Ohjee haha, dit had ik niet zien aankomen! Goed dat jullie hebben aangegeven dat het hem niet ging worden, anders waren het denk erg lange maanden geworden. Fijn dat nu niet alleen jullie, maar ook de kinderen er erg veel zin in hebben. Van die enthousiaste kindjes zijn vast goed voor jullie motivatie! Veel succes morgen, gaat je vast lukken! Slaap lekker! X

  • 15 April 2015 - 06:35

    Nettie:

    Goede morgen..... Juf Naomi
    Beetje vroeg om nu een berichtje te mailen, mama heeft zich vergist in de tijd 1uur te vroeg op.

    Knap van je dat je voor jezelf bent opgekomen, geen dingen doen die niet goed voelen.
    Kippevel kreeg ik bij het lezen van je verslagje,de teleurstelling op jou gezicht.
    Dat de kinderen en de leeraren enthousiast zijn is fijn , ze moeten ook erg blij zijn met jullie.
    Twee meiden die daar stage komen lopen voor de kinderen, en ze veel te gaan mogen leren.

    Ik kan je alleen maar heel veel succes wensen, ga er vooral van genieten.
    Geef de kinderen naar een lekkere knuffel.

    xxmama

  • 15 April 2015 - 16:46

    Peter En Corry :

    Hoi Naomi,

    Wij hebben veel bewondering voor jullie.
    Jullie nuchtere kijk op alle dingen heb je hard nodig.
    Goed gedaan
    De foto's zijn ook heel mooi.
    Zo te lezen was het eten baie baie lekker.Geniet ervan.

    Groeten uit een zonnig en warm Princenhage

  • 15 April 2015 - 16:55

    Oma:

    Hallo Naomi.

    ja dat was werkelijk een verrassing.
    de dag dat ik met je gesproken heb ,
    kwam de kaart nog de zelfde dag .
    ja ik was echt verrast,
    heel erg lief van je .
    Ik had gisteren al willen mailen ,
    maar was in slaap gevallen.
    en omdat ik van Papa wist dat jullie geen licht hadden.
    zit ik nu achter mijn laptop om je te bedanken
    Ja ik vond het echt heel leuk
    dit had ik niet verwacht.
    ik heb je verhaal gelezen,ik vond het knap dat je voor je eigen opkwam.
    wat het les geven betreft.groot gelijk .
    het is nu leuk dat je nu die kinderen krijgt .
    die je graag les geeft.
    ik kijk uit naar het volgende mailtje.
    Jarka en Blorn
    hebben voor mij boodschappen gehaald.
    daar was ik ook heel blij mee.
    ik wens jullie een hele fijne tijd met les geven. en toi.toi.
    voor nu heel veel groetjes en knuffels xxx Oma
    en ook groetjes voor Marieke.doeg,

  • 15 April 2015 - 18:09

    Nettie:

    Hoi Hoi

    Wat leuk dat video fimpje erbij.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Naomi

Actief sinds 01 April 2015
Verslag gelezen: 191
Totaal aantal bezoekers 13103

Voorgaande reizen:

05 April 2015 - 08 Augustus 2015

Buitenlandstage in Zuid-Afrika

Landen bezocht: