Lesgeven: Ekucathuleni en Chill Hub - Reisverslag uit Groblersdal, Zuid-Afrika van Naomi Ernst - WaarBenJij.nu Lesgeven: Ekucathuleni en Chill Hub - Reisverslag uit Groblersdal, Zuid-Afrika van Naomi Ernst - WaarBenJij.nu

Lesgeven: Ekucathuleni en Chill Hub

Blijf op de hoogte en volg Naomi

21 April 2015 | Zuid-Afrika, Groblersdal

Maandag ochtend was het tijd om weer vroeg op te staan en om les te gaan geven op de basisschool Ekucathuleni. Deze lessen gingen erg goed en ik heb dit met veel plezier gedaan. We gebruikten een strandbal om de kinderen uit te lokken voor meer interactie. De kinderen willen heel graag de bal vangen en dan gaan ze ook eerder of beter nadenken over een antwoord.

Er was wel een dingetje waar ik niet zo blij mee was. Op een gegeven moment wilde Marieke en ik les gaan geven in grade 4. In de klas was geen leerkracht aanwezig en de leerlingen waren maar een beetje aan het aanklooien. Ze begonnen in hun eigen taal allemaal dingen tegen elkaar te zeggen en begonnen allemaal hard te lachen. Wij dachten dat ze ons voor de gek hielden of rare dingen over ons zeiden. Ze vertikte het ook om in het Engels te praten dus we zijn de vrouw gelopen die ons de eerste paar dagen heeft geholpen en gevraagd of zij wist wat wij moesten doen en of er anders misschien een leerkracht bij kon komen zitten, zodat die het af en toe kan vertalen voor de kinderen als zij het niet snappen. Ze is vervolgens mee gelopen naar de klas en heeft de kinderen op hun gedrag aangesproken. Net nadat ze weg was, kwam de leerkracht van de groep binnen. Wij hebben ons verhaal gedaan en gezegd dat we zo geen les wilden geven. Zij was van mening dat ze de kinderen voor hun gedrag moest straffen. Er lag een stok op tafel, dus we hadden al een vermoedde op welke manier ze dat wilde gaan doen..
We hebben haar uitgelegd dat we dat geen goed idee vinden en dat ze de kinderen alleen aan hoeft te spreken op hun gedrag en ze niet hoeft te 'straffen'.
Ze is vervolgens weg gegaan en wij hebben alsnog onze les gedaan. De kinderen deden gelukkig super goed mee! Achteraf zijn we naar de leraar gegaan en hebben we gezegd dat de les goed was gegaan. We hebben nog eens extra benadrukt dat ze de kinderen NIET moet straffen.. Of ze dat ook niet zou gaan doen, was nog maar de vraag..

Op zondag hadden we posters gemaakt om het programma van de Chill Hub te promoten. Deze hebben we maandag aan Ruth gegeven. Zij zou deze posters ophangen bij de Chill Hub zelf en de school Tlou-Kwena. Ook hebben we een poster op onze eigen basisschool afgegeven.

Nadat we alle lessen hadden gegeven, zijn we naar huis gegaan en zijn we uit eten geweest bij het restaurant 'Spur'. Elke maandag is het 1 hamburger en dan krijg je een andere hamburger gratis! Niet alleen goedkoop, maar ook erg lekker! Het was alleen een beetje jammer dat er een mega grote sprinkhaan tegen mijn hoofd aan sprong en ik de rest van de avond de sprinkhaan niet meer uit het oog ben verloren.
Ik was me namelijk kapot geschrokken. Bah!

Toen we thuis kwamen viel al snel de stroom weer uit. We wisten dat het van 20.00 u tot 22.30 u zou duren. We hebben onze lessen in het donker moeten voorbereiden en zijn maar op tijd naar bed gegaan.

Vanmorgen zijn we weer vroeg op gestaan om weer Engelse lessen te geven aan grade 3 en 4. In grade 3 hebben we een les gegeven over de dagen van de week met daarbij een leuk liedje en bewegingen. In grade 4 ging het over personen, plaatsen en tijden. Wat minder leuk voor de kinderen, maar we moeten een boek volgen en daar hoort dit bij. We hebben ze beloofd om morgen een leuke activiteit te doen en niet alleen uit het boek te gaan werken.
Om te kinderen toch te stimuleren om mee te doen, kregen ze bij elk goed antwoord een sticker. Hierdoor werden ze erg gemotiveerd en wilden ze dolgraag antwoorden geven!

Vandaag hebben we ook nog met de leerkracht van de grade 4 gesproken. Ten eerste omdat er in alle grade 4 klassen geen één leerkracht aanwezig was. Ze hebben altijd wel een excuus, zoals dat het niet in het schema staat dat ze op dat moment les moeten geven of dat ze de kinderen gewoon huiswerk heeft gegeven.
Daarnaast hebben we gevraagd of ze kinderen nog gestraft heeft. Ze zei van niet, maar aan de manier waarop konden we eigenlijk gelijk merken dat ze hierover loog.
Van een meisje uit de klas kregen we te horen dat ze de stok gewoon elke dag gebruikt. Niet fijn om te horen. Ook hier is het super illegaal en kunnen ze er voor opgepakt worden.. Helaas kunnen wij er weinig aan doen. Wij gaan proberen om te leerkrachten ervan te overtuigen dat positief stimuleren erg belangrijk is en juist beter werkt dan de kinderen te straffen.

Rond 13.00 uur waren we klaar met lesgeven en zijn we even langs de Shoprite gereden. We wilden graag wat pennen of potloden kopen, omdat er veel kinderen niks hebben om mee te schrijven en ze dus vaak met z'n 2e met een potlood doen. Dus wanneer de kinderen iets op moeten schrijven, duurt dit vaak erg lang, doordat ze de potloden van elkaar moeten lenen.
We hebben 250 pennen en 250 potloden weten te bemachtigen. Ook hebben we twee voetballen en twee springtouwen gekocht. Deze willen we gaan gebruiken in de pauze.

Om 14.30 uur begon het programma bij de Chill Hub. We zaten buiten met Ruth te wachten en hoopte dat er misschien 2 kinderen zouden komen opdagen. Op een gegeven moment kwamen er 2 kinderen aanlopen en kwamen voor ons Engels programma. YES!!!
We stonden op om met de kinderen naar het lokaal te lopen en toen kwamen er opeens nog een aantal kinderen aanlopen. Ook zij kwamen voor de Engelse les! Uiteindelijk waren er zo'n 12 kinderen. Dit had ik echt niet verwacht. De kinderen kwamen onder andere uit grade 3, 4 en 5 en er was zelfs een leerling uit grade R. Grade R is te vergelijken met een groep 1 in Nederland. Dus leerlingen van ongeveer 4/5 jaar oud.
We begonnen de les met een introductie waarbij we elkaar beter leerde kennen. Ik had een strandbal mee genomen en elke keer als een kind hem ving moest hij of zij antwoord geven op een vraag. Dus bijvoorbeeld hoe ze heten, hoe oud ze zijn, hun favoriete vak op school, hun favoriete kleur enzovoort. Vervolgens hebben we een les gegeven over dieren. Eerst hebben we de kinderen gevraagd welke dieren ze wisten en schreven deze op het bord. Vervolgens hebben we flashcards met daarop dieren laten zien en moesten de kinderen zeggen welk dier het was. Daarna moesten ze de geluiden en bewegingen erbij maken.
Vervolgens hebben we levend memorie gedaan. Dit was in het begin erg lastig voor de leerlingen, omdat ze het spel memorie helemaal niet kennen. Toen ze het door hadden, vonden ze het echt heel erg leuk!
Als laatste hebben we de 'Bear Hunt' gedaan. Dit is een soort verhaal dat gaat over kinderen die op berenjacht gaan. Tijdens dit verhaal gebruik je veel bewegingen. De kinderen deden erg enthousiast mee!

Inmiddels zijn de lessen voor morgen weer voorbereid en ik denk dat ook dit weer erg leuk gaat worden. Niet alleen voor mezelf, maar ook voor de kinderen! :)

Mocht je het leuk vinden. We hebben een filmpje met daarin alles wat we gedaan en gezien hebben tot nu toe.
Dit filmpje is te vinden via de volgende link:

• 21 April 2015 - 22:05

Zoë:

Wat vervelend om te lezen dat de kinderen waarschijnlijk alsnog geslagen zijn, maar goed dat jullie de docenten ervan willen overtuigen dat dat niet de bedoeling is! Alsof ze zelf ook zo'n lekker voorbeeld geven, door niet op te komen dagen en voor alles excuses te verzinnen. Hopelijk heeft het jullie dag niet verpest. Leuk om te zien dat jullie reclame blijkbaar goed heeft gewerkt, want dit zijn wel heel wat meer kindjes dan vorige week hè! Goed bezig jullie, toppers! Slaap lekker, xxx

• 21 April 2015 - 22:09

Sabine:

Jeeh meid wat maak je toch mee ppfff maar wel leerzaam en leuk voor de kinderen! Alleen die sprinkhaan iieeekkksss..veel plezier nog! X Sabine

• 21 April 2015 - 22:19

Rick Van Wijk:

Wat een ervaringen weer en wat hebben die kinderen een geluk met jullie! Zo te horen vinden ze het ook allemaal leuk die leerlingen. Lees ook echt dat jullie genieten op deze reis! Beetje jammer van die leerkracht en hopelijk kunnen jullie ze inderdaad wijs maken dat dit echt niet getolereerd wordt!
    Geniet voornamelijk nog heel veel!
    Xxxxx Rick

• 21 April 2015 - 22:55

Nettie:

Hallo Naomi

Wat heb ik weer genoten met het lezen van je verhaal, ik zie jullie daar al staan 2 positieve leerkrachten,
    waar je niet zo maar mee weg komt, goed hoor.
    Hoe jullie opkomen voor de kids, het zijn ook wel leuke koppies op de fotos.
    Ene.... leuk dat je een groep van 12 kinderen had vandaag op de Chill Hub, jullie reclame poster heeft goed geholpen.

Wij hebben onze reis planning gemaakt vanavond, tot over 11 dagen dan kunnen we je vastpakken!!!!!

Knuffel vanuit Breda Mama

• 22 April 2015 - 09:07

Jarka:

Hee sister,

Wat is het weer een geweldig verhaal! Zo leuk om te lezen.
    Die sprinkhaan is dan weer wat minder, maar je hebt zoveel dieren gezien dusja.. Een sprinkhaan wil zich ook even kenbaar maken! Haha
    Super goed van jullie, dat jullie de leraren willen overtuigen.. hopen gaat dat lukken!
    Wat fijn dat er nu wel kinderen kwamen, goede reclame gemaakt hihi.
    Ik merk aan je dat je erg aan het genieten bent. Daarom ben ik blij dat wij komen kijken wat je daar doet!! Het is al bijnaaaaaa!
    Heb er zoveel zin in!
    X Jarka

• 22 April 2015 - 12:01

Joop Schoonopa:

Hallo Naomi,
    ik begin steeds meer te beseffen dat ik destijds een verkeerd vak heb gekozen, want wat maken jullie veel mee, en wat kunnen jullie goede dingen doen. Liefde brengen aan kinderen is een hele mooie taak. Geen slaag, maar begrip overbrengen, niet alleen aan de kinderen, maar ook een stukje opvoeding aan de leraar, alhoewel ik begreep dat het hanteren van de stok ook in Zuid-Afrika verboden is. Bravo, voor jullie opvoedkunde!!
    Ja, en dan de sprinkhaan, dat is schrikken, maar dat beestje is ook van slag als hij jullie bezig ziet.
    Nu ik geniet van al jullie verhalen, en ga vanavond het filmpje bekijken.
    Hier alles goed, blijf genieten, en je inzetten voor de kindertjes, met als doel dat je er zelf ook veel van opsteekt.
    De groeten aan je vriendin, en tot het volgende bericht.

• 22 April 2015 - 15:34

Peter En Corry:

Hallo Naomi,

Tjonge weer van alles beleefd zeg maar je hebt wederom goed gepresteerd.
    Allemaal nieuwe uitdagingen.
    Het is duidelijk dat je het naar je zin hebt.
    We genieten van je verhalen.

groeten van de buurtjes

• 22 April 2015 - 19:52

Oma:

21.April.
    Hallo Naomi En Marieke,
    ja het is gewoon leuk om jullie verhalen te lezen.
    wat jullie allemaal meemaken .
    maar jullie doen het zo goed samen .
    en de kinderen gaan al spelende iets leren
    wat ze nog nooit gedaan hebben,
    is voor hun ook helemaal nieuw.
    maar juist heel leuk.
    Ja ik zie het wel zitten.
    dat jullie die kinderen heel wat kunnen leren
    en dat je ook ziet, dat ze echt naar jullie luisteren
    als het interessant wordt .
    ga zo door,en geniet er van .dat doen jullie nu al .
    dat kun je lezen,dat is voor ons ook fijn dat jullie het naar je zin hebben .
    heel dikke kus Oma

• 22 April 2015 - 21:04

Peter En Corry:

zojuist naar je filmpje gekeken.
    Hartstikke gaaf joh.
    Wat hebben jullie al veel plezier gehad.
    We hebben ervan genoten.

Groetjes