Weekend met papa, mama en Jarka - Reisverslag uit Groblersdal, Zuid-Afrika van Naomi Ernst - WaarBenJij.nu Weekend met papa, mama en Jarka - Reisverslag uit Groblersdal, Zuid-Afrika van Naomi Ernst - WaarBenJij.nu

Weekend met papa, mama en Jarka

Blijf op de hoogte en volg Naomi

04 Mei 2015 | Zuid-Afrika, Groblersdal

Vandaag ben ik al een maand in Afrika. Wat vliegt de tijd! Het gaat allemaal zo snel voorbij. En nog steeds ben ik aan het genieten, genieten en nog eens genieten!!

Dit weekend was ook zo leuk. Papa, mama en Jarka waren vrijdag avond vertrokken vanuit Nederland. Doordat ze het vliegtuig hadden gemist in Londen door allemaal vertraging, kwamen ze ook later aan in Johannesburg.
Alsof dat allemaal al niet vervelend genoeg was, deed de navigatie het ook al niet en moesten ze dus op de bonnefooi richting Groblersdal komen rijden. Marieke en ik zijn naar Dennilton gereden om ze daar op te wachten, zodat ze het laatste stuk achter ons aan konden rijden. We hebben zo'n anderhalf uur staan wachten. Dit was niet echt prettig, omdat Dennilton het township is waar we lesgeven en iedereen ons dus best raar aankijkt. Ook kwamen er twee dronken knullen op ons aflopen die allemaal tegen ons begonnen te praten. Best scary..

Rond 15.00 uur waren ze er dan eindelijk en konden we eindelijk weer even met elkaar knuffelen!
Jarka is bij Marieke in de auto gestapt en ik bij papa en mama, zodat ik kon navigeren als dit nodig was.
Hier thuis hebben we nog even laat geluncht en daarna zijn Marieke, Jarka en ik boodschappen gaan doen voor, uiteraard, een Afrikaanse braai. We hebben lekker gegeten en gezellig bij kunnen kletsen!
We zijn niet al te laat naar bed gegaan, want de volgende dag ging de wekker weer redelijk vroeg.

Zondag zijn we naar Cullilan gereden. Dit was ongeveer zo'n 2 uur rijden. We zijn naar de Horseback Afrika gegaan waar Marieke en ik al eerder waren geweest om paard te rijden. Maaaaaaaaaaar, nu waren we we niet om paard te rijden, neeeee.. we gingen op een 'Lions Tour'.

We kwamen de poort binnen rijden en er stonden drie giraffes midden op de weg! De eerste dieren zijn gespot. Check!

We kregen eerst een heerlijke lunch en daarna moesten we een stukje met een man meelopen en moesten we in heerlijke ligstoelen gaan zitten. We kregen een verhaal te horen over een leeuw genaamd 'Zulu'. Dit was een erg bijzondere leeuw en kwam op een gegeven moment bij hun terecht. Door dikke vette pech is de leeuw overleden en gelukkig was er net een zoon van hem geboren die de super goede genen als het ware door kan geven.

Vervolgens legde hij ook een aantal belangrijke dingen uit over hoe je jezelf moet gedragen in de buurt van leeuwen. We gingen namelijk met leeuwen van 7 maanden een stuk wandelen. Deze leeuwen mochten uit hun kooi en liepen dus vrij rond. Toen ze uit hun kooi gelaten werden, moesten wij vooral niks doen. De leeuwen moesten naar ons toe komen. Wanneer je gelijk de leeuw zou gaan aaien, denkt de leeuw dat hij dominant over je is en dat is niet goed haha! Wat je ook vooral niet moest doen, was bukken. Wanneer je bukt, lijkt je zwak en het instinkt van het dier zegt dan 'ATTACK'! Daarnaast kan een leeuw je aankijken met de zogenaamde 'Mac Donalds look'. Wij lijken dan op overheerlijke hamburgers en dan willen ze je uittesten door bijvoorbeeld zachtjes te bijten. Wanneer we door hadden dat de leeuw ons zo aankeek als een hamburger, moesten we of heel hard stampen of in onze handen klappen. Gelukkig lette de man erg goed op en was het heel bijzonder om te zien hoe hij met de leeuwen om ging.
Toen hij de kooi opende, rende de leeuwen op hem af en besprongen ze hem. Hij ving ze op en knuffelde ze alsof het net een kat was. Heel z'n gezicht werd af gelikt en het waren echte knuffelbeesten. Super lief en mooi om te zien. Hij geeft al z'n liefde voor de dieren en het zijn echt zijn kinderen. WAUW..

Tijdens het lopen liepen we met z'n vijven bij elkaar. We kregen dus eigenlijk een soort privé tour met het gezin! De leeuwen waren vooral met elkaar aan het spelen en eentje ging steeds liggen. Het schijnt dat ze gaan liggen om energie te sparen voor als ze dat nodig hebben. Wanneer ze dan plotseling wat zien, kunnen ze in actie komen en hebben ze dus nog genoeg energie over. Slim toch!?

Op een gegeven moment klom er eentje een boom in. Echt super hoog! Zelfs de man die voor de leeuwen zorgt, stond ervan te kijken en wilde graag dat wij de foto daarvan door stuurde, omdat het echt de aller eerste keer is dat hij zo hoog was geklommen.

Toen we terug bij de kooi aan kwamen, kregen alle leeuwen een stuk vlees. Gaaf om te zien hoe ze zoiets opeten. Ze verscheuren het helemaal. Uiteindelijk blijft alleen het stuk bot liggen.

Vervolgens gingen we de andere leeuwen te eten geven. Deze waren niet meer zo schattig, maar eerder angstaanjagend groot en sterk haha! Ook zij kregen allemaal een groot stuk vlees. Eentje kreeg er een koeien kop met de tong en tanden en al.. Bah

Nadat alle 'grote' leeuwen eten hadden gekregen, gingen we naar de welpjes van 3 maanden oud. Wat waren dat twee dotjes!
We mochten met ze knuffelen en ermee spelen. Super super suuuuuper lief! Op een gegeven moment begonnen ze aan mijn benen te likken. Als je niet kijkt, lijkt het net of ze je aan het krabben zijn, zo ruw is hun tong.
Ze kregen allebei een hondenbak met brokken vlees. Dit vlees was in stukjes gesneden, omdat ze nog niet alle tanden hebben en het vlees niet kapot kunnen 'scheuren' en het dus in één keer weg moeten slikken. Af en toe was er ook een stukje te groot en kwam het weer terug omhoog haha!

Nadat deze twee beauty's hun eten op hadden, gingen we naar vijf welpjes van drie weken oud. Je kon goed zien dat ze nog jong waren, want ze liepen allemaal nog te wiebelen en vielen af en toe ook om. Omdat ze nog te klein zijn voor vlees, kregen ze allemaal een fles met melk. Helaas mochten we niet allemaal een fles geven, maar terwijl ze de fles kregen, hebben we ze wel weer mogen knuffelen. Wat een dotjes, om verliefd op te worden!

Hierna zijn we terug naar huis gegaan. Het was al aardig laat en het laatste stuk moest in het donker gereden worden. Best akelig, want het was ook nog is super druk en je ziet helemaal niks. Maaaaar we hebben het gehaald en kwamen veilig thuis.

Eigenlijk wilde we bij 'Kingdoms' gaan eten. Dit is een lodge met een restaurant erbij waar je heerlijk kan eten, maar die was al dicht, dus zijn we naar de Spur gegaan. Hier hebben we lekker gegeten.

Vandaag gingen we weer op tijd uit bed, want Marieke en ik moesten gewoon les gaan geven. We waren eerder weg gereden, zodat we de opening van de school nog konden zien. Dan staan namelijk alle kinderen in rijen te zingen. Gelukkig waren we net op tijd. We hadden geen 5 minuten later moeten komen, want dan hadden we het net gemist.
Vervolgens heb ik papa, mama en Jarka de school laten zien en zijn we daarna naar de Chill Hub gereden waar ik Ruth aan hen heb voorgesteld.
Daarna zijn we naar Tlou-Kwena gelopen, waar we de eerste paar dagen les hebben gegeven, maar toch niks voor ons was en daarna nog naar het theater.
Het was voor hen toch wel indrukwekkend om te zien!

Toen was het tijd om afscheid te nemen. Gelukkig niet voor lang, want volgend weekend zijn ze hier weer twee dagen!!

Morgen ga ik lesgeven in grade 3 en dan ga ik starten in grade 2. Hier hebben we nog niet eerder les gegeven dus ik ben heel benieuwd wat ze al kunnen en kennen in het Engels. We zullen het zien!!

• 04 Mei 2015 - 21:21

Erna:

wauw!!! Wat een ervaringen weer bijzonder hoor!!
    Groetjes,
    Erna

• 04 Mei 2015 - 22:06

Niels En Carola:

Weer een super mooie en leuke ervaring gehad.
    Leuk dat je ouders en zus alles heb kunnen laten zien.
    Succes met lesgeven, gaat zeker lukken.

groetjes,
    van ons
    knuffel van kids

• 04 Mei 2015 - 23:26

Esther:

Goede genade weet niet of ik het zou durven hoor bij de leeuwen
    weer een mooie ervaring rijker groeten voor jullie en de volgende keer als je ze ziet voor je pa ma en jarka groeten rene en esther

• 05 Mei 2015 - 13:53

Peter En Corry:

Dat was een heel leuk weekend voor jullie samen.
    Gezellig met z`n allen leeuwtjes bekijken.
    Fijn voor mama en papa dat ze de giraffen ook hebben gezien maar jammer dat de navigatie het niet deed misschien is dit inmiddels opgelost.
    Succes met het lesgeven deze week.

Groetjes

• 05 Mei 2015 - 15:41

Zoë:

Super dat jullie dit zo met zijn vieren kunnen meemaken, lijkt me ontzettend bijzonder! Als ik zo allemaal dingen lees over de dieren, begint er toch wel wat te kriebelen hoor (ook al weet ik nu al dat vier maanden Afrika niks voor mij zou zijn, heimwee haha). Ik zal wel gewoon weer een keertje naar de dierentuin gaan ;) Succes met stage weer deze week en voor je het weet is het al weer weekend en staan ze weer op de stoep! Dikke kus, liefs

• 06 Mei 2015 - 22:17

Oma.:

Lieve Naomi.

dat was wel fijn denk ik dat je Papa Mama en Jarka .weer zag
    ze hebben er best lang over moeten doen,
    dan word zo,n reis wel erg lang,
    maar ik was blij, dat ik hoorde dat ze goed aangekomen waren,
    en ze hebben,ook meteen leuke dingen gezien.
    hebben ze ook al paard gereden Ha.ha.grapje .
    ja als je leuke dingen kan doen ,is een dag zo om,
    maar dan heb je ook wel genoten samen.
    en ook succes met je volgende stage,ook voor Marieke,
    ik kijk uit naar jullie verhaaltjes,
    knuffel en groetjes aan allemaal .Oma doeg.

• 08 Mei 2015 - 18:13

Papa, Mama, Jarka :

Hee,

We vonden het super om jou weer te zien naar een maand! Het was een goed idee om naar de leeuwen te gaan! wat was dat een gave ervaring! Die kleine schattige leeuwtjes. hihi.
    Ook vonden we het erg leuk om je schooltje en de Chillhub te zien, wat een lieve kindjes!
    We zijn erg blij dat je het zo naar je zin hebt!
    Wij gaan nu onze reis maken door het Krugerpark, Swaziland en St. Lucia.

Tot over een weekje!
    xx

• 08 Mei 2015 - 23:16

Tante Henny:

Hallo allemaal,
    wat bijzonder om jullie ervaringen te lezen!
    Tja dat alles niet zo werkt in zo'n land als Afrika is toch geen probleem. Zij hebben de TIJD! Wij willen snel en lean. Maar dat vonden Leo en ik juist zo relaxed, komt het vandaag niet dan morgen.
    Naomi geniet ervan en uiteraard met elkaar!
    Bijzonder omdat met elkaar te mogen beleven!
    liefs Ome Leo en Tante Henny