Weer een week voorbij - Reisverslag uit Groblersdal, Zuid-Afrika van Naomi Ernst - WaarBenJij.nu Weer een week voorbij - Reisverslag uit Groblersdal, Zuid-Afrika van Naomi Ernst - WaarBenJij.nu

Weer een week voorbij

Blijf op de hoogte en volg Naomi

30 Mei 2015 | Zuid-Afrika, Groblersdal

WOW! De tijd vliegt. Inmiddels ben ik alweer bijna twee maanden in het schitterende Zuid-Afrika. Af en toe lijkt het nog net een droom en soms word ik, nog steeds, kei hard met m'n neus op de feiten gedrukt.
Ik blijf me verbazen over bepaalde dingen.. De mensen die elke dag langs de kant van de weg lopen, de kinderen die super lang naar school moeten lopen en de manier waarop de mensen hier wonen in een krotje van golfplaten.

Het weekend is weer begonnen en de week is weer voorbij.
Deze week heb ik lesgegeven in grade 4 in plaats van in grade 2 en 3. In het begin wilde ik hier niet lesgeven, omdat het heel veel grammatica is en ikzelf daar niet echt een ster in ben. Eigenlijk moet ik eerlijk toegegeven dat het me best goed afging. Ik heb van tevoren alles goed voorbereid en alles precies voor mezelf opgeschreven, zoals ik het de kinderen uit wilde gaan leggen. En dat heeft goed geholpen!

Deze week werden we door een Engelse lerares van grade 4 aangesproken over een toets die binnenkort plaats moet vinden. Ze hadden al eens eerder aan ons gevraagd of wij een toets voor de grade 4 groepen moeten maken. Wij hebben toen aangegeven dat we dit geen probleem vonden en het heel graag wilde doen. Nu blijkt dus dat die leraren zelf niet eens snappen hoe de toets gemaakt moet worden en ze hebben er simpelweg gewoon geen zin in..
Daarnaast hadden wij verwacht dat heel de toets op papier gemaakt moet worden, maar nu blijkt dat de leerlingen ook het een en ander moeten presenteren. Dit moeten wij dus ongeveer bij 150 kinderen gaan doen!! Er gaat dus veel tijd in zitten om al die kinderen te gaan toetsen.

Maandag zijn we begonnen met het 'HIV preventing project'. Het is nu duidelijk hoe het programma eruit ziet:
Er zijn drie groepen van grade 7. Marieke en ik geven les in grade 7A en de Duitse meiden geven les in grade 7B en 7C.
Marieke en ik hadden wel meer lessen willen geven, maar dit wordt erg lastig voor ons, omdat we overdag natuurlijk gewoon lesgeven op de basisschool en bij de Chill Hub.
Maandag hebben we de eerste les gegeven en dit sloeg erg goed aan! We begonnen de les met het kijken wat de studenten al wisten. We hebben ze in groepen verdeeld en elke groep kreeg en aantal memo blaadjes waar ze op moesten schrijven wat ze al wisten. Vervolgens moesten er 2 studenten per groep naar voren komen om het tegen heel de groep te vertellen. Ik stond ervan te kijken hoeveel ze er al vanaf wisten. Ik had verwacht dat ze wat lacherig zouden zijn als we gepraat zou worden over 'unprotected sex', maar gelukkig viel dit mee.
Wat ons opviel was dat ze dachten dat je door bloed aan te raken HIV kunt krijgen. Dit is alleen als je bloed bij wond op wond aanraakt.. Deze kleine dingen hebben we proberen uit te leggen.
Alle studenten kregen voor dit project allemaal een werkboekje. Op maandag hebben ze zichzelf moeten tekenen.
Woensdag hebben we nog een les gegeven en hebben we 'over de streep' gedaan. Ik zei een stelling en ze moesten aan de goede kant van de streep komen staan wanneer het een goede of foute stelling is.
In de klas hebben we ze de verschillende stelling uitgelegd. Daarna heeft Marieke wat theorie uitgelegd en daarna moesten de studenten in hun werkboek hun eigen familie tekenen.
De les was leuk, maar het enige nadeel was dat alle leraren een meeting hadden en de andere studenten vrij waren. Deze studenten kwamen dus allemaal vervelen bij ons lokaal. Maaaaaaar, de les was wel geslaagd!

Donderdag ochtend hebben we bij een vergadering van 'Youth day' gezeten. Dit is een nationale feestdag op 16 juni en op 17 juni organiseert Ndlovu een evenement waarbij er allemaal informatie wordt gegeven. Marieke en ik gaan tijdens die dag de 'kiddies corner' organiseren. We gaan ervoor zorgen dat de kinderen die op die dag met de ouders meekomen, zichzelf kunnen vermaken met onder andere spelletjes, tekenen of spelen op een springkussen.
Weer een projectje erbij! :)

Aankomende maandag zouden we eigenlijk de workshop voor de leraren houden, maar we hebben het verplaatst naar de maandag daarop. We hebben namelijk bedacht dat we voor alle leraren een pakket willen maken met daarin allemaal spulletjes die handig zijn tijdens het lesgeven. Zo gebruiken we in Nederland vaak een stoplicht om tijdens het werken aan te geven of de kinderen stil moeten zijn, mogen fluisteren of mogen overleggen. Dus in elk pakket zal een stoplicht komen. Daarnaast zullen we er onder andere ook afspraak- en regelkaarten in doen en een grabbelton waar kaartjes in zitten met spelletjes die ze met de kinderen kunnen doen.

Afgelopen weekend zijn we niet meer naar Middelburg geweest, omdat we het te druk hadden met het afmaken van het handboek.
We zijn nu gisteren naar Middelburg gereden. Dit is ongeveer een uur vanaf Groblersdal, maar wat een weg is dat zeg. Het laatste half uur zijn ze alleen maar met de weg bezig en hebben we twee keer 10 minuten moeten wachten en was het best eng om door de bergen op smalle weggetjes te rijden, brrr...
In Middelbrug zijn we naar de 'Middelburg Mall' geweest. Hier hebben we lekker geshopt en hebben we een heeeeeerlijk frappuccino op.
Toen we allebei geslaagd waren, zijn we naar een restaurant, genaamd, 'Ocean Basket' gereden. Ik heb hier de lekkerste sushi ever op!! En ook nog is super goedkoop voor maar 7,50 per persoon. Jammie, jammie!

Vandaag doen we het lekker rustig aan. We gaan een beetje aan school werken, maar ook lekker even in het zonnetje liggen.

Fijn weekend allemaal!
xxx

• 30 Mei 2015 - 13:17

Nettie:

Ooooooh Naomi

Wat hebben jullie weer veel gedaan deze week en wat een energie hebben jullie.
    Ze kunnen zeker niet zeggen dat jullie geen werk verzetten TOP.
    Dat de kinderen het dan ook nog zo leuk vinden en mee werken, erg fijn om te lezen.
    Nu ik dit zo schrijf naar jou glunder ik zelfs wat ben ik trots op je, hoe je alles aanpakt en gewoon doet,
    je stelt steeds je eigen leer-grenzen bij onvoorstelbaar.

Hiv projekt, lesgeven, chill hup, workshop voor de leeraren, nog even een vergadering voor de feestdag regelen............ ga zo maar door.

Ga lekker vandaag ook nog even genieten van de zon, in Nederland is het slecht regen en erg veel wind.

Tot vanavond op skyp.
    xx mama

• 30 Mei 2015 - 15:03

Monique MulderDoms :

Leuk om te lezen wat je allemaal doet ! Goed bezig.
    Petje af , Naomi!
    Fijn dat het goed met je gaat, alweer bijna twee maanden daar.
    Geniet ervan & succes met je mooie projecten !
    Lieve groetjes van Eric en mij. xx

• 31 Mei 2015 - 10:13

Peter En Corry:

Hoi buurmeisje.

Dankie vir die lekker storie.
    Door jouw verhalen zijn we weer even in terug in het mooie S.A.
    Super dat jullie zo genieten van alles wat jullie tegenkomen.
    Heb je nog wel zin om straks terug te komen.
    En het eten bij Ocean Basket klinkt baie lekker.
    Blij jij geniet dit.
    Succes met je nieuwe projecten.

Have fun,

groetjes

• 31 Mei 2015 - 13:17

Opa Van Wijk:

Hallo Naomi,
    deze mail komt van Texel, waar ik nu met vakantie ben, in een huisje bij het meertje, jou wel bekend,
    Vandaag is er regen en veel wind, maar Buienradar belooft dat het weer beter gaat worden.
    Verder lees ik met stijgende belangstelling jouw berichten, wat beleven jullie toch veel, en wat genieten jullie veel!!!!!!!!!!!!!!
    De helft van de tijd in S.A. zit er nu alweer op,maar blijf genieten, samen met Marike en houd ons op de hoogte van wat jullie meemqken.
    Liefs en hrt allerbeste,

Opa van Wijk.

• 31 Mei 2015 - 16:41

31,6,2015..Oma.:

hoi Naomi,en Marieke,
    ja ,ja,waar halen jullie de tijd vandaan .
    zo druk ,jullie komen straks nog tijd tekort ,
    met alles wat jullie samen doen.
    maar als je het leuk vind .gaat het gewoon ,
    en vooral als je ziet dat de kinderen goed mee werken.
    dat stimuleerd wel natuurlijk .
    en heb je er ook lol in.
    het is wel hard werken maar wel lonend.
    ik ben daarom ook heel trots op jullie,
    om het werk wat jullie allemaal verzetten ,knap hoor
    denk ook een beetje aan jullie zelf ,
    een beetje ontspanning hebben jullie wel verdient
    en hoop, dat jullie nog een fijne dag hebben gehad.
    voor nu dikke kus en groetjes,Oma doeg .

• 31 Mei 2015 - 21:44

Tante Henny:

Zo zo zeg wat een toffe hardwerkende meiden zijn jullie!
    Petje af hoor, jullie werken echt keihard. Wat goed ook al die workshops, ze leren er beslist heel veel van.
    Goed ook dat er aandacht is geweest dat de stokken verdwenen zijn. Je kan je inderdaad afvragen of het iedere dag met die kinderen goed gaat, het is aangeleerd waarschijnlijk. Op latere leeftijd beseffen ze dat pas echt. Daar wordt denk ik niet over gesproken, wat het echt betekent om je goed te voelen.
    Wij zijn een week aan zee geweest, heerlijk uitgewaaid! Maar ook zon, strand en genoten van de natuur zo prachtig!
    Goed dat jullie tussendoor tijd nemen voor ontspanning.
    Dan krijg je weer frisse moed!

dikke knuffelxxx
    Ome Leo Tante Henny

• 01 Juni 2015 - 12:13

Marjlein:

Hoi Naomi,

GOED BEZIG!!!
    Wat een ervaring!
    Wat een rijkdom aan indrukken
    Wat een enorme ontwikkeling maken jullie door!
    En wat een kennis doen jullie op!
    Willen jullie straks nog wel terug naar ons koude kikkerland?
    Ik hoop, dat ze op AVANS ook begrijpen hoe goed jullie bezig zijn....
    Ik vind jullie een TOP team!
    Dikke knuffel en geef je Marieke ook een dikke knuffel van mij?
    Enne.... Pas goed op elkaar!

Groetjes, Marjolein

• 01 Juni 2015 - 13:01

Jarka :

Hee zus,

Wat een super verhaal! Jullie doen zo ontzettend veel, snap niet hoe jullie dat allemaal voor elkaar krijgen.
    Jullie hebben wel een mooi huis met een mooi zwembad, maar daar hebben jullie nooit tijd voor haha!
    Ook echt super goed om de leraren een pakket mee te geven, hopelijk gaan ze het goed gebruiken. Jullie doen goed werk daar!
    De Ocean Basket is zooooo lekker! daar hebben wij ook gegeten. haha buikje vol!

Succes nog! (binnenkort even skypen! lang geleden)

Trots op je!
    xxx kus

• 02 Juni 2015 - 20:26

Guillaume:

Wat een prachtig verhaal weer! Jullie doen zoveel goed werk. Mogen jullie straks nog wel weg daar?
    Mijn trots groeit met de dag ;)
    groetjes, papa